Den senaste tidens försäljningssiffror för Tesla har visat en tydlig och oroande trend i flera europeiska länder, vilket sätter press på elbilstillverkaren.
Teslas Europa-fiasko: Nya siffror blottar bolagets akilleshäl


Mest läst i kategorin
En rad faktorer pekar på att företagets tidigare dominans är på väg att minska, trots vissa ljuspunkter på kontinenten. Frågan är om de kan vända den negativa spiralen innan den blir ett permanent problem.
Försäljningsras i flera länder
Enligt data från Reuters har Tesla upplevt en betydande nedgång i registreringar under juli månad i flera europeiska nyckelmarknader.
I Nederländerna minskade registreringarna med 62 procent jämfört med samma period förra året, och i Belgien var fallet 58 procent.
Även Portugal upplevde en kraftig nedgång med 49 procent.
Mest dramatiskt var minskningen i Sverige, där försäljningen rasade med hela 86 procent, vilket resulterade i endast 163 sålda fordon.

Efter jättedomen: Tesla tvingas betala ut miljarder
En olycka med Teslas förarassistanssystem “Autopilot” har lett till en dom som tvingar företaget att betala över 2,5 miljarder kronor i skadestånd.
Danmark och Frankrike såg också betydande minskningar med 52 procent respektive 27 procent.
Denna negativa trend är inte begränsad till juli. Enligt uppgifter har Teslas marknadsandel för elbilar i Europa fallit från 21,6 procent till 14,5 procent under de senaste två månaderna. Under första halvåret 2025 har försäljningen i Europa sjunkit med över en tredjedel.
Flera analytiker pekar på en kombination av faktorer, inklusive ökad konkurrens från både etablerade europeiska biltillverkare och nya kinesiska märken, samt vd Elon Musks kontroversiella offentliga persona som har påverkat varumärkets popularitet i vissa regioner.

Ljusglimtar i Norge och Spanien
Mitt i nedgången finns det dock ett par ljuspunkter. I Norge ökade Tesla-registreringarna med 83 procent, en uppgång som delvis förklaras av införandet av lån med 0 procent ränta för kunderna.
Spanien visade också en positiv utveckling med en försäljningsökning på 27 procent, där Tesla sålde 702 fordon. Den spanska marknaden för elektrifierade bilar som helhet uppvisade dessutom en ökning på 155 procent, och den kinesiska konkurrenten BYD sålde nästan åtta gånger fler bilar än Tesla under juli.
Försäljningen av den uppdaterade Model Y, en av Teslas mest populära modeller, reflekterar den skiftande bilden. Medan registreringarna av Model Y sjönk med 88 procent i Sverige och 49 procent i Danmark under juli, mer än fyrdubblades försäljningen i Norge.

Regleringarnas roll i försäljningsutmaningarna
Musk har tidigare uttryckt en optimism kring att Tesla kan återhämta sig i Europa. Han har dock pekat på regionens striktare regler för självkörande system som en av de stora utmaningarna.
“Vår försäljning i Europa, tror vi, kommer att förbättras avsevärt när vi kan ge kunderna samma upplevelse som de har i USA”, har han sagt, och betonade att den avancerade självkörningsfunktionen, FSD (Full Self-Driving), är ett stort försäljningsargument på den amerikanska marknaden.
Att få godkänt för FSD-systemet i Europa har visat sig vara en utmaning på grund av de komplexa regelverken. Det är en kamp mellan den amerikanska metodiken med “tillståndslös innovation” och Europas mer försiktiga och noggranna tillvägagångssätt för säkerhet och certifiering.

Trots den tuffa marknaden fortsätter konkurrensen att växa. Flera europeiska biltillverkare som Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault och BMW har rapporterat pressade resultat, med hänvisning till bland annat tullar och vikande efterfrågan.
Samtidigt har Tesla erkänt att de står inför “några tuffa kvartal”, delvis på grund av en avtagande efterfrågan. Företagets strategi för att vända den europeiska nedgången inkluderar en förnyad satsning på Model Y och hopp om att få tillgång till den europeiska marknaden med sina mer avancerade självkörningsfunktioner.

LG:s nya jätteavtal med Tesla värt 45,3 miljarder kronor
I en affär som markerar en betydande strategisk förändring, har sydkoreanska LG Energy Solution säkrat ett gigantiskt batterikontrakt. Trots att kunden
Missa inte:
Sensationell dieselbluff kan kosta dig dyrt. Dagens PS
Smyger Mazda ut en sensationell modell i sin nya plan? Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]