Dagens PS

Taxibilar på el tar över i världens mest trafikerade stad

TX med andra taxibilar
LEVC TX sticker ut i den stockholmska taxifloran. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 mars 2023Publicerad: 14 mars 2023

Londontaxin, en av världens mest kända taxibilar, har även den tagit klivet mot elektrifiering med modellen LEVC TX. Nu är en stor andel av taxibilar i den brittiska huvudstaden eldrivna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

LEVC TX är inte en renodlad elbil, utan i stället är den elmotor som driver hjulen med hjälp av ett batteri och en trecylindrig motor som agerar generator.

Det är samma princip som i BMW i3 med räckviddsförlängare. För LEVC är den elektriska räckvidden på el strax över 10 mil.

LEVC TX snett bakifrån

Trånga stadsgator hanteras med lätthet tack vare den tighta vändradien. (Foto: Marcus Berggren)

Taxibilar vänder bland

De gamla Londontaxibilarna – TX4 – är dieseldroskor, vilket delvis av miljözonsskäl blivit alltmer ohållbara.

Nya elektrifierade LEVC TX har tagit över marknaden och nu är 40 procent av alla taxibilar i London en LEVC.

Totalt rör det sig om 6 000 bilar, som tillsammans har kört 859 miljoner kilometer, vilket motsvarar 162 000 ton koldioxid, enligt LEVC.

London var den mest trafikerade staden under 2022, något som ställer till det rejält för luftkvaliteten. Det är något som elbilar i hög utsträckning kan komma att råda bot på.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Även en trend på andra håll

Att taxibilar börjar elektrifieras i allt högre utsträckning är ingen nyhet. I Sverige ser man allt fler elbilar, och till och med i Indien börjar tuk-tuks få batteridrift.

Just taxibilar är logiska att ha som elbilar, förutsätt att det kombineras med fungerande infrastruktur.

LEVC TX är den enda funktionsbyggda taxibilen på marknaden, något som ligger till grund för att den blivit så populär i London.

Den finns att köpa i Sverige, men har ännu inte fått någon marknadsandel att tala om.

Frågan är hur framtidens taxibilar ser ut med allt striktare miljökrav.

Läs även: Recension av LEVC TX
Läs även: Recension av LEVC VN5
Läs även:
Recension av BMW i3
Läs även: Bara elbilar ska få köra i Stockholm

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS