Dagens PS

Bara elbilar ska få köra i Stockholm

elbilar i stockholm
Miljöpartiet vill minska biltrafiken i Stockholm med 30 procent. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 13 okt. 2022Publicerad: 13 okt. 2022

Stockholms Stads nya rödgröna ledning har presenterat ett förslag som innebär att biltrafiken ska minska med 30 procent till 2030 och att bara elbilar ska få köra i Stockholm, rapporterar Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förslaget är ett steg i att göra Stockholm till en stad som premierar gångtrafikanter, cyklister och de som åker kollektivtrafik.

En bilfri stad

Det är Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet som kommer att få styra den politiska skutan i den kungliga huvudstaden.

Gator kommer att stängas av för biltrafik till förmån för fler kollektivistiska utrymmen.

Det är en fråga om att säkerställa att bussar kommer fram snabbare och att fler grönområden ska upprättas.

Åsa Lindhagen, Miljöpartiets nya borgarråd i Stockholm, menar på att de vill göra Stockholm till en stad för människor. Människor som inte är bilburna, vill säga.

ANNONS

Senaste nytt

Bara elbilar i Stockholm

Målet är att till 2030 minska biltrafiken i innerstaden med 30 procent jämfört med 2017.

ANNONS

Ett steg i detta är att införa stränga miljözoner (klass 3) där ”enbart elbilar och de mest snåla gasbilarna får köra”.

Formuleringen beträffande gasbilarna tyder på en okunskap beträffande just bilar och bilismen. Miljözon klass 3 kommer att införas från 2024 och vara fullt infört 2026.

När det gäller tung trafik ska laddhybrider tillåtas köras inom miljözon 3, något som rimligtvis även innefattar elektriska lastbilar.

Enligt Åsa Lindhagen dör tusen stockholmare i förtid av luftföroreningar och uppmuntrar därför till användandet av elbilar.

elbilar i stockholm

Så här ser miljözon klass 3 ut om Miljöpartiet får bestämma. (Foto: Miljöpartiet)

Verklighetsförankrat eller verklighetsfrånvänt?

Att göra den omställning som Miljöpartiet uppmuntrar till kan ställa till det rejält.

Hur man än vänder och vrider på det är svenska folket beroende av bilen.

ANNONS

En effekt det kan ha är att öka antalet elbilar i Stockholm, en siffra som redan är väldigt hög.

Att hindra dess framfart i Stockholm – där bilen är en del av mobiliteten – kan mycket väl få motsatt effekt. I stället lär trängseln flyttas mer till Stockholms närföroter – de som har en bil i stan är ofta beroende av det av olika anledningar.

Bilpooler och liknande kan bli ett alternativ men då gäller det att de verkligen slår igenom.

Vad tror du?

Läs mer: Så långt kommer en lastbil på vätgas
Läs mer:
Scania – hälften ellastbilar till 2030

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS