Från att ha varit ett utpräglat kombi-land så visar trenden på att svenskarna nu gärna väljer de mer ”högbyggda” alternativen som vi benämner SUV. Det handlar om allt från små bilar som genom högre markfrigång känns mer praktisk till stora varianter utrustade med allehanda lyx och kraftfulla motorer för att motsvara kombins prestanda.

Men vad är egentligen en SUV? Benämningen är en förkortning av Sports Utility Vehicle vilket kan översättas till en sportig praktisk bil. Men hur sportiga är dessa SUV och är de verkligen mer praktisk än en kombi? En sportbil ska väl ha en väghållning som inbjuder till en mer ”aktiv” körning, en väghållning som för det mesta bygger på en låg tyngdpunkt, så där haltar första delen i benämningen en aning. Att man producerar mer opraktiska coupé-varianter av modellerna, gör dem inte heller till sportbilar.

Sportbil? Nja…

Visst finns det SUV som erbjuder en sportig väghållning som t.ex. Mercedes GLC AMG 53 S, Audi RSQ3 och BMW X3M. Eller mer exotiska och dyra varianter som t.ex. Lamborghini Urus och Bentley Bentayga med mängder av hästkrafter och vridmoment som skickar iväg bilen med ett fenomenalt brölande. Men är de verkligen sportbilar eller bara ett sätt att visa omgivningen hur framgångsrik man är? Nu ska det tilläggas att till skillnad från många svenskar så lider jag inte av Jantelagen utan anser att man är i sin fulla rätt att välja det som ligger utanför det andra väljer för att inte ”sticka ut”.

Mer praktisk än kombi?

Sedan kommer frågan om hur praktisk en SUV är? För de som avser att hitta vägar som inte finns på kartor så är givetvis en högre markfrigång och fyrhjulsdrift att föredra. Även om man bor i fjälltrakterna och behöver plöja sig igenom oplogade vägar efter nattens snöfall så fyller SUV sin praktiska funktion. Men bor man i ett storstadsområde och för det mesta färdas på asfalterade vägar som sällan ser speciellt mycket djup snö, då faller det praktiska argumentet.

En SUV har sällan bättre komfort och utrymmen än en kombi, såvida man inte flyttar upp en storlek och öppnar upp plånboken rejält mycket mer. Att en SUV är säkrare än en kombi är också en sanning med viss modifikation. Man upplever kanske att den högre sittpositionen gör bilen säkrare men tittar man på de krocktester som EuroNCAP genomför så är sanningen många gånger en helt annan. Det handlar om bilens konstruktion och inte alltid om storleken.

ANNONS
ANNONS

Ekonomin är inte den bästa

Dessutom är en SUV törstigare än en kombi, även om den är utrustad med hybridteknik. Den är högre vilket skapar ett större luftmotstånd och den är tyngre och därmed törstigare. Så de praktiska argumenten faller på de flesta punkter. En annan villfarelse som många bygger sin uppfattning på är att en SUV ska vara fyrhjulsdriven. Varför då? Det står ingenstans i beskrivningen att SUV är lika med fyrhjulsdrift. Visst kan det vara bra om man ska trotsa miljölagarna och ge sig ut i naturen eller om man bor någonstans där vintern verkligen är en vinter per definition.

Falsk trygghet

Den allmänna uppfattningen verkar vara att fyrhjulsdrift är säkrare, men så är inte fallet. Bara för att man har fyrhjulsdrift tror många att man kan köra fortare när väglaget är dåligt. Detta är helt fel. I slutändan handlar det om hur snabbt man får stopp på bilen och högre farter medför längre bromssträcka. Att en SUV dessutom är tyngre än en kombi förlänger också bromssträckan. De flesta som idag kör fyrhjulsdrivna bilar och framförallt SUV, är invaggade i en falsk tro att de sitter säkrare än de i fram- eller bakhjulsdrivna bilar. Glöm det!

Sammanfattning

Nu undrar du säkert varför det verkar som om jag ”sågar” SUV och även om svaret kan förfalla en aning motsägelsefullt så gör jag faktiskt inte det. SUV har en plats på marknaden för de som verkligen har ett behov för en sådan bil. Bland annat är in- och ursteget för äldre och inte längre så smidiga kroppar enklare och om man drar husvagn eller hästtransport så är en fyrhjulsdriven SUV överlägsen.

Men ska du åka på långresa eller till IKEA och handla Billy-bokhylla så är kombin att föredra vilken dag som helst i veckan. Lägre inköpspris, lägre förbrukning och högre komfort är argumentet för kombin. Men valet är ditt och faktum är att även jag gillar många SUV, eller SAV som BMW valt att kalla sina modeller (A=activity).