Dagens PS

400 hk körglädje på vinterväg

Audi RS Q3 fick bekänna färg i Arvidsjaur. (Foto: Tobias Sagmeister)
Audi RS Q3 fick bekänna färg i Arvidsjaur. (Foto: Tobias Sagmeister)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 05 nov. 2020Publicerad: 22 apr. 2020

TEST: Audi RS Q3Den senaste generationen Q3 som lanserades 2018 har fått både en coupé-modell som Audi kallar Sportback men framförallt en av de körgladaste bilarna i segmentet. På härliga vintervägar och upplogade isbanor i trakterna runt Arvidsjaur, fick jag en wow-upplevelse som jag sent ska glömma.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Audi RS Q3

Inga problem på isiga vägar i trakterna runt Arvidsjaur. (Foto: Håkan Nilsson)

I september 2018 testade jag senaste generationen Q3 i bergstrakterna runt Bressanone i Sydtyrolen. Steget från föregångaren var påtaglig och körupplevelsen lämnade inte mycket att önska. När den tyska tillverkaren nu lanserade sin ”värsting-variant” RS Q3 så handlar det om en i grunden utmärkt bil men nu med en 2,5 TFSI 5-cylindrig bensinare som levererar 400 hk och ett vridmoment på 480 Nm mellan 1.950 – 5.850 varv. Ingen effektförlust alltså.

Sportback varianten tillhör kanske inte de mest praktiska men är snygg att se på. (Foto: Håkan Nilsson)

400 hk låter kanske inte som så speciellt mycket men låt mig genast revidera sådana villfarelser. Den här bilen har ”klös” så det räcker och blir över. Motorn som blev International Engine of the Year 2019 och som Audi Sports ”trollkarlar” adderat ytterligare 17% kraft till, är extremt kompakt och 26 kg lättare än föregående modell. Vevhuset är tillverkat av aluminium, vilket sparar 18 kg. Man har även genomfört omfattande åtgärder för att minska friktionen och samtidigt öka kraftuttaget. Låt mig bli en aning teknisk.

Svårt att inte bli lite “religiös” när man får uppleva detta i sällskap med en härlig bil. (Foto: Håkan Nilsson)

Cylindrarna är plasmabelagda; vevaxelns huvudlager är sex millimeter mindre i diameter. Vevaxeln är även ihålig och är därför 1 kg lättare, medan aluminiumkolvarna har integrerade kanaler för oljekylning. I den korta uppvärmningsfasen efter en kallstart cirkulerar den växelbara vattenpumpen inte kylvätskan i cylinderhuvudet utan når sin driftstemperatur snabbare. Detta sänker friktionskoefficienten och minskar bränsleförbrukningen. Genom att cylindrarna arbetar växelvis 1-2-4-5-3 ger det en mycket speciell rytm och unikt motorljud. RS-avgassystemet med dubbla utblås ger ett brutalt ljud som inte behöver några artificiella ljudeffekter som annars börjar bli populärt.

När bilen erbjuder körglädje så sparas det inte på krutet. (Foto: Tobias Sagmeister)

För att transportera denna kraft till underlaget så har RS Q3 en 7-stegad S-tronic automat och quattro permanent fyrhjulsdrift som distribuerar kraften efter behov mellan axlarna via en koppling. Via ”Selected Drive”, Audis namn på körlägesväljaren, kan man påverka fyrhjulsdriften, styrningen, fjädringen, växellådan, motorns karaktäristik och ljud. Beroende på vilken variant man väljer så finns det mellan fem eller sex lägen: komfort, auto, dynamisk, effektivitet och individuell eller, som ett alternativ de två nya RS-lägena RS1 och RS2 som kan justeras individuellt och sparas. Via rattknappen “RS MODE” får man snabb åtkomst till de två nya lägena.

ANNONS
Audi RS Q3

Väghållningen på snö och is är i absolut toppklass. (Foto: Tobias Sagmeister)

Sportfjädringen som är standard sänker bilen med 10 millimeter jämfört med vanliga Q3 och Q3 Sportback och ger RS Q3 en härlig väghållning. Den RS-inställda progressiva styrningen förmedlar också nära kontakt med vägen även vid snabba kurvor, något som jag uppskattade på de isiga landsvägarna. Vid körning på isbana så vrider man inte speciellt mycket på ratten utan svänger med gasen…och jädrans vad det svängde. Som tillval (i testbilen) finns det en RS-sportfjädring plus med Dynamic Chassis Control (DCC) där en elektriskt aktiverad ventil reglerar flödet av olja in i stötdämparna efter valt körläge. Fjädringen ger en optimal dämpningskraft för varje dämpare inom millisekunder – låg för hårda stötar; högt för att stödja bilen vid snabb kurvtagning eller vid bromsning. Resultatet är förbättrad kördynamik, exakt stabilitet och smidig hantering tillsammans med ännu större komfort.

Bromskraften i de keramiska bromsarna imponerar. (Foto: Tobias Sagmeister)

Bakom de 20” eller 21” stora hjulen huserar det helt nya 6-kolvs RS-bromssystemet med ventilerade och perforerade skivor som mäter 375 millimeter fram och 310 millimeter bak, (inte perforerade). Som tillval finns även nya RS-keramiska bromsar med nyutvecklade monoblock-aluminium-bromsok och keramiska bromsskivor med en diameter på 380 millimeter fram. Det gäller att ha bromsar som klarar av att stanna detta kraftpaket från höga farter och det fixar de galant.

Att köra Audi RS Q3 på vinterväglag är fullständigt odramatiskt. (Foto: Tobias Sagmeister)

Med all denna data i bakhuvudet så var det dags att testa RS Q3 på de underbara vintervägarna i det soliga och kalla Lappland. För att inte ta i för mycket så startade jag i komfort-läget som verkligen gör skäl för namnet. Trots isiga och spåriga vägar så betedde sig bilen lugnt och fint utan en tillstymmelse till att förlora greppet. Den gled igenom skarpa kurvor som om det var på sommarväglag.

Audi RS Q3

RS1 och RS2 lägena bjuder in till fantastiskt rolig körning. (Foto: Tobias Sagmeister)

Efter en stund var det dags att testa prestandan i RS1-läget och då fick bilen en helt annan karaktär. Styrningen blev tajtare, gasresponsen snabbare, nedväxlingarna likaså men det som verkligen gav mig en kick var det härliga och opåverkade ljudet från denna fantastiska motor. Ett skönt brölande vid varje gaspådrag och när jag växlade ner med paddlarna så gav den ifrån sig avgassmällar som skickade rysningar ända ner i tårna.

ANNONS

Körning på isbana blir inte bättre än så här. (Foto: Tobias Sagmeister)

Audi RS Q3 är en fantastiskt balanserad, snabb och körglad bil där de 400 hästkrafterna känns som en underdrift. Varje tendens till uppställ i kurvorna hanterades lätt med gaspådrag och rätade ut bilen helt odramatiskt. För att spä på den härliga känslan när man släpper lös alla krafter utan några hjälpmedel inkopplade i RS2-läget så bar det ut på en stor upplogad isbana där denna maskin verkligen fick visa upp sina förträffliga färdigheter. Med fulla uppställ i kurvorna och hjul som nästan hela tiden pekade rakt fram, styrde man in bilen med hjälp av gaspådraget. Så oerhört lättkörd bil på isbana är svårt att hitta och jag har ändå kört isbana i nästan 45 år. En stor eloge till Audi Sports tekniker!

Härlig förarmiljö med det digitala MMI-systemet och snygga Alcantara-inlägg i bilens färg. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört så består de största skillnaderna från den bil jag testade 2018 av detaljer som t.ex. RS-sportstolar i läder och Alcantara, Alcantara-inlägg i instrumentpanelen och en RS-sportratt med RS-kontroller. I övrigt så känner man igen sig i framsätet. Samma MMI-instrumentering och infotainmentsystem. Den 10,25” stora skärmen innehåller en av marknadens bästa navigationssystem som innehåller ett så kallat prediktivt assistanssystem som hjälper till att reducera förbrukningen genom att anpassa hastighet efter topografi och trafiksituationen. Allt interiört förmedlar en genomgående mycket hög detaljkvalitet.

Baksätet, som också har läder och Alcantara, är detsamma på bredden men i Sportback-modellen som jag testade har höjden fått tagit lite stryk på grund av det sluttande taket. Nu finns ju RS Q3 utan Sportback designen för de som föredrar en mer praktisk modell. Bagageutrymmet i Sportback har även det fått ge ifrån sig volym, framförallt talar vi då om lasthöjden, men rymmer ändå 530 liter med ryggstödet uppfällt och ca. 1.400 liter (1.525 liter i Q3) med det nedfällt (40/20/40).

ANNONS

Exteriört så skiljer sig RS Q3 Sportback från den vanliga Q3, förutom karossformen, framförallt med en sportigare utformning bak. Det handlar om större LED-bakljus och utformningen av stötfångaren och diffusern. Skillnader som kan vara lite svåra att identifiera för det otränade ögat men som ändå gör att Sportback sticker ut från grundmodellen. Frågan vilken av de två varianterna som är snyggast överlämnar jag till andra att bedöma. Själv tycker jag att Audi lyckats väldigt bra med Sportback som faktiskt ser sportig ut trots att det är en SUV.

Audi RS Q3

Den här bilen skulle jag själv vilja ha. (Foto: Tobias Sagmeister)

Sammanfattning

Audi RS Q3 kombinerar hög komfort med extrem prestanda på ett raffinerat sätt. Fast det handlar om en SUV så är upplevelsen bakom ratten bland de bättre jag upplevt i SUV-segmentet. På det sätt den hanterar det sämsta tänkbara underlaget utan att någon gång tveka, gör modellen till en nästan perfekt ”partner” för de som uppskattar körglädjen med att ibland ta sig fram lite mer ”aktivt”. Samspelet mellan motor, växellåda, styrning och den härliga quattro-fyrhjulsdriften är svårslaget. Men det är ju klart att mitt i elbilsrevolutionen så är inte Audi RS Q3 det mest politiskt korrekta valet men ett av de roligaste.

The power house! (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation (utöver ovan) och pris

Motor: 2.5 TFSI V8 5-cylindrig bensin med 400 hk och 480 Nm vridmoment mellan 1.950-5.850 varv
Drivning: quattro fyrhjulsdrift med mekanisk differential
Växellåda: 7-stegad S-tronic automat från ZF
Prestanda: 0-100 km/h på 4,5 sek / Toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 9,8 l/100 km
CO2-utsläpp (WLTP): 223 g/km
Tjänstevikt: 1.775 kg
Miljöklass: Euro 6d-TEMP- EVAP-ISC

ANNONS

Pris: Testbilen RS Q3 Sportback från 694.500 kr (RS Q3 669.000 kr)
Skatt före 20210101: 12.931 kr de första 3 åren därefter 2.824 kr

Audi RS Q3

Utifall du fortfarande undrar… (Foto: Tobias Sagmeister)

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS