Dagens PS

Stellantis: ”Kinesiska bilar är för billiga”

Stellantis
Det är Stellantis VD, Carlos Tavares, som inte är överdrivet taggad på den rådande utvecklingen. (Foto: Stellantis)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 jan. 2023Publicerad: 10 jan. 2023

Stellantis VD, Carlos Tavares, anser att spelplanen för kinesiska och europeiska tillverkare är ojämn. Det är något som grundar sig i det rådande regelverket för biltillverkare som satts av den Europeiska unionen har han berättat på CES-mässan i Las Vegas, USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Carlos menar på att prisskillnaden mellan europeiska och kinesiska bilar är avgörande. Hur man än vänder och vrider på det kommer kunder att välja bil baserat på hur mycket det inverkar på privatekonomin.

Orättvisor styr marknaden

Enligt Carlos är det byråkratin som har den största inverkan på prisbilden. I sin tur gör det att europeiska bilar är upp till 40 procent dyrare än motsvarande bilar i Kina.

Ett exempel är tullavgifter som ses som en källa för orättvisa. När europeiska tillverkare exporterar bilar till Kina innebär det en 15 till 25 procent tullavgift på bilarna.

När kinesiska biltillverkare exporterar från Kina till EU måste de endast betala 10 procent, vilket anses vara orättvist.

Det är även en debatt som varit på tapeten i Frankrike där diskussioner har förts om att bestraffa kinesiska bilar rent skattemässigt för att ge europeiska bilar fördelar.

MISSA INTE: Krisläge: Nu slukar räntorna 99 miljarder  – bara i bolån: “Fördubbling”

Stellantis ser två vägar framåt

ANNONS

Stellantis VD menar på att det finns två alternativ inför framtiden. Antingen fasar man ut tillverkningen till utvecklingsländer i syfte att sänka omkostnaderna, eller så ser man till att Europa lägger sig på samma nivå som Kina.

Det är något som kräver beslutsfattning från högsta nivå inom EU. Oavsett vad krävs det tuffa tag från europeiska håll om utvecklingen i Kina ska kunna pareras.

Exakt hur utvecklingen kommer att se ut återstår att se, men den växande kinesiska bilindustrin gör det allt svårare för europeiska biltillverkare att konkurrera, särskilt när det kommer till pris.

Läs även: Kina står för 60 procent av världens elbilar
Läs även: USA utmanar Kina på mineraler till elbilar
Läs även: Sverige ska lära sig om elbilar från Kina

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS