Dagens PS

Sluttankat 2035: Men är EU-förbudet verkligen grönt?

Sluttankat 2035
Till 2035 kommer det inte att gå att köpa nya bensin- eller dieselbilar i EU. Men är förslaget verkligen genomtänkt? (Foto: Montage/Kia/EU)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 feb. 2023Publicerad: 15 feb. 2023

Europaparlamentet har nu klubbat igenom en ny överenskommelse rörande koldioxidutsläpp för nya person- och skåpbilar till 2035. I praktiken innebär det att utsläppen ska minska med 100 procent till 2035 jämfört med 2021. Det är alltså sluttankat om 12 år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt var det 340 parlamentariker som röstade för medan 279 röstade mot. 21 av rösterna var nedlagda.

Till 2030 ligger de så kallade reduktionsmålen på 55 procent för personbilar och 50 procent för skåpbilar, då man är halvvägs till sluttankat.

Argumentet är att förbudet ska ge biltillverkarna en tydlig riktning och att det kommer att gynna utveckling av elbilar i det stora hela, något som rimligtvis stämmer.

Ford E-Transit sluttankat

Förbudet gäller båda person- och lätta transportbilar. Något som gynnar utvecklingen av elbilar. (Foto: Ford)

Utan någon som helst förankring i verkligheten

Europaparlamentet formulerar det nya beslutet som ett stort steg mot EU:s mål beträffande att bli klimatneutralt.

Det som tas hänsyn till är hela livscykeln vilket i vanliga fall när det gäller bilar även innefattar tillverkningen, något som inte är fallet i Europaparlamentets fall.

Det som gäller mer konkret är alltså att inga nya bensin- och dieselbilar får säljas i EU, varken personbilar eller lätta transportbilar i syfte att uppnå klimatneutralitet.

Man har dock valt att räkna från det då fordonet registreras i EU.

ANNONS

Problemet är att det mest resurskrävande – och där mer eller mindre all koldioxid kommer från – är tillverkningen, något som alltså inte räknas med.

Dessutom tas det ingen hänsyn till varifrån elen kommer – det vill säga kolkraft eller inte. Det må alltså vara sluttankat, men inte slut på koldioxidutsläpp.

Det har en presstalesperson för Europaparlamentet bekräftat för Dagens PS.

ANNONS

Senaste nytt

Helt meningslöst

Att inte ta hänsyn till de två största miljöbovarna med elbilar – det vill säga tillverkning och huruvida elen är ren eller inte – gör det otroligt lätt för Europaparlamentet att sätta sådana ambitiösa mål.

Det krävs väldigt många mil i en elbil för att den ska bli lika miljövänlig som en vanlig bil, något som många inte tar hänsyn till. Sluttankat eller ej, det gäller att ta hänsyn till hela livscykeln.

Att lova en grön framtid när man väljer att inte räkna med det som faktiskt har en påverkan på miljön är inte särskilt svårt.

Sluttankat – men inte för alla

De som skonas från koldioxidutsläppsmålen och som det inte nödvändigt är sluttankat för är tillverkare som bygger mellan 1 000 och 10 000 bilar eller 1 000 och 22 000 skåpbilar fram till 2035.

ANNONS

De som registrerar färre än 1 000 nya fordon är fortsatt undantagna, något som gynnar tillverkare av supersportbilar och liknande.

2035 kommer alltså att innebära att alla nya fordon som säljs kommer att ha noll gram i koldioxidutsläpp, om man ignorerar tillverkningen (den största miljöboven) samt varifrån elen kommer.

Förhoppningsvis kommer resan mot mer hållbara batterier och renare el ha kommit en bra bit innan det är helt sluttankat.

Läs även: Fel konsumenter köper elbil
Läs även: Kändisen som förstör sina bilar för miljön
Läs även: Analys – 100 procent elbilar i Europa inom 12 år

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS