Sommaren närmar sig med stormsteg och trots att vi för tillfället lever med ett virus hängande över oss så kan ingen ta ifrån oss drömmarna om bättre tider. En sån dröm kan kanske vara Porsches nya Targa-modeller som väcker sköna känslor.

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen. Taket kan öppnas och stängas på bara 19 sekunder.

Varma sommardagar. Krokiga vägar. Härlig bil. (Foto: Porsche)

Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 385 hk och 450 Nm vridmoment. I kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/h på 4,2 sekunder. Motorn i Targa 4S ger 450 hk och 530 Nm vridmoment. Tillsammans med tillvalet Sport Chrono-paket tar 0-100 km/h 3,6 sekunder. Toppfarten för 911 Targa 4 är 289 km/h medan Targa 4S klarar 304 km/h.

Ikonisk design i ny förpackning. Svårt att inte gilla den här bilen. (Foto: Porsche)

Båda modellerna är utrustade med åttaväxlade dubbelkopplingslådor (PDK) och Porsche Traction Management (fyrhjulsdrift), som standard. Som alternativ kan Targa 4S beställas med den nyutvecklade sjuväxlade manuella växellådan, då ingår Sport Chrono-paketet. För första gången är Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare tillgänglig. Tack vare Smartlift-funktionen kan markfrigången programmeras så att frampartiet vid behov automatiskt lyfts i områden där bilen körs regelbundet. en specialutgåva av 911 Targa som kommer att lanseras i juni.

Hur många av er drömmer inte om detta? Jag gör det i alla fall. (Foto: Porsche)

Det elektroniskt kontrollerade stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard i de nya 911 Targa-modellerna. Systemet anpassar automatiskt stötdämparnas egenskaper när det gäller komfort och vägegenskaper till alla körförhållanden och har dessutom två manuella inställningar, Normal och Sport.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), som inkluderar en elektronisk differentialspärr till bakaxeln med helt variabel fördelning av vridmomentet, är nu en del av standardutrustningen i Targa 4S och finns som tillval till Targa 4. Liksom de andra varianterna av den åttonde generationen av Porsche 911 har Targa-modellerna Porsche Wet mode som en del av standardutrustningen. Sensorer placerade i de främre hjulhusöppningarna kan upptäcka vatten på vägbanan och om stora mängder vatten spolas upp skickas en signal till föraren att manuellt ställa om till Wet-inställningen. Körresponsen anpassas därefter till förhållandena för att garantera maximal stabilitet.

ANNONS
ANNONS
En båge med anor från 1965. Det tar 19 sekunder att öppna och stänga taket. (Foto: Porsche)

Exteriören kännetecknas av designelement från 992-generationen. Jämfört med föregångaren har karossen betydligt bredare framskärmar och huven mellan LED-strålkastarna har en markant inpressning som påminner om de första 911-generationernas design. Bakpartiet domineras av en bredare, variabelt justerbara bakvinge och den integrerade ljusrampen. Med undantag av fram- och bakparti är hela karossen gjord av aluminium.

En klassisk interiör med high-tech detaljer. (Foto: Porsche)

Interiören motsvarar den i 911-Carrera-modellerna och karakteriseras av instrumentpanelens raka linjer och försänkta instrument. Inspirationen är hämtad från 70-talets 911-modeller. Vid sidan av den centralt placerade varvräknaren finns två tunna ramlösa displayer för ytterligare information. En kontrollenhet med fem knappar för direkt tillgång till viktiga fordonsfunktioner är placerad under den 10,9 tum stora skärmen som ingår i Porsche Communication Management (PCM). I PCM, som är standard, ingår online navigation baserad på svärmdata, samt Connect Plus.

Nya 911 Targa finns hos återförsäljare i augusti 2020. Priserna i Sverige börjar på 1.270.000 kr för 911 Targa 4 och 1.440.000 kr för 911 Targa 4S. (Inget att snacka om va?)

Läs mer om nya Porsche Targa här (Engelska).
Läs min test av Porsche Taycan Turbo.