Dagens PS

Ökad oro i Europa när elbilarna tar över

elbilar Europa
Skoda – på väg att ta en ny riktning? Elbilar ritar om Europas fordonskarta. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 09 jan. 2024Publicerad: 08 jan. 2024

Europas bilkarta ritas om snabbt – igen. Övergången till elfordon skapar en drastisk förändring av var bilar och bildelar kommer att tillverkas framöver.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Frågan var i världen man tillverkar flest bilar per capita är i dag Tjeckien och Slovakien.

Nu hotas den positionen av flera skäl. Det gemensamma i hoten är den breda övergången till elbilar.

Får problem

“Om vi ​​inte hanterar den här omvandlingen kommer vi att ha problem med sysselsättningen”, säger Alexander Matusek, president för Slovakiens lobbygrupp för fordonsindustrin, till Bloomberg.

Det finns flera skäl till oro.

Främst då konkurrensen med Kina, som rör det minskade behovet av bildelar och om lockelsen för biltillverkarna att lägga produktionen där batterifabrikerna finns eller byggs.

ANNONS

Senaste nytt

Bygger – men bara nu?

Till vissa delar ser utvecklingen positiv ut. Volkswagen AG kommer att börja tillverka helelektriska SUV-modeller efter 2025 i Slovakien.

ANNONS

Kinesiska Volvo bygger en ny fabrik nära staden Kosice, där man ska tillverka elbilar med start 2026.

Men problemen är stora för det nätverk av leverantörer som håller ekonomin i länderna igång.

Enligt en studie Globsec, en tankesmedja i Bratislava, gjort kan 85 000 jobb i  Slovakien – 4,5 procent av arbetsstyrkan – vara i fara i övergången till elbilar.

Avgörande betydelse

Tjeckien och Slovakien är beroende av bilfabriker för minst en fjärdedel av sin export, vilket har drivit den ekonomiska tillväxten till i genomsnitt 3,5 procent i Slovakien och 2,4 procent i Tjeckien de senaste två decennierna.

Hälften av Slovakiens industriproduktion är relaterad till biltillverkare och deras leverantörer. Totalt är 260 000 personer anställda hos fyra biltillverkare och 350 leverantörer.

I Tjeckien är antalet sysselsatta i sektorn nästan det dubbla.

Färre delar behövs

ANNONS

En del av oron kommer ur det faktum att en konventionell bildrivlina har cirka 200 rörliga delar, medan en elektrisk har ungefär en tiondel av det.

Det finns, av naturliga skäl, heller inget behov av till exempel bränsleinsprutare och avgassystem.

Samtidigt kritiseras EU:s plan för en övergång till elbilar (stopp för försäljning av nya bensin- och dieselbilar efter 2035) för att vara för snabb och undergräva industrin.

”Ofördelaktig position”

“Europa har valt ett  tempo och en riktning som sätter oss i en ofördelaktig position jämfört med andra kontinenter”, säger Zdenek Zsjicek, chef för den tjeckiska industriorganisationen som menar att företagen i Europa kommer att få kämpa för hårt för att konkurrera med Kina.

“Vi köper inte ens materialet till det pris de säljer sina slutprodukter”, konstaterar Lubomir Svec, vars företag tillverkar pressverktyg för tillverkning av påbyggnadskomponenter i Vrable, om den kinesiska konkurrensen.

Bygger vid batterierna

Tjeckien och Slovakien är också rädda att hamna på efterkälken när det gäller att locka till sig elbatterifabriker.

ANNONS

Ungern och Polen har, exempelvis, nästan ett dussin fabriker som redan producerar eller håller på att byggas.

Problemet är att när biltillverkarna väljer att expandera kan de styra ny produktion dit där batterifabrikerna ligger, menar Vazil Hudak, tidigare ekonomiminister i Slovakien och nu vid Globsec.

Läs även:

Volvo Cars bygger fabrik i Slovakien – investerar 13 miljarder – Dagens PS

Elbilar blir billigare 2024 – Dagens PS

Salt kan ta över i elbilarna – Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS