”Simplify, then add lightness” har länge varit Lotus mantra. Nu är det emellertid slut på det med lanseringen av nya Lotus Eletre, en kinesiska el-suv med 900 hästkrafter.
Den nya suven har länge varit i pipeline och delar mycket med Polestar 3 – bilarna har samma bottenplatta – men britterna har kompenserat bilens vikt med en herrans massa prestanda.

Prestanda så det räcker och blir över
Nya Lotus Eletre i topputförande – Eletre R – stoltserar inte bara med 905 hästkrafter utan även med 984 newtonmeter. Det innebär en 0-till-100-tid på 2,95 sekunder och en toppfart på 266 kilometer i timmen.
Därtill kommer utbudet att bestå av två andra Eletre-varianter – Eletre och Eletre S. Båda modeller erbjuder 603 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Storleksmässigt är Lotus Eletre i paritet med en Bentley Bentayga – 5,1 meter lång för att vara exakt. Det gör den snäppet större än Polestar 3, men skillnaden är inte direkt enorm.

Räckvidd och laddning
Lotus Eletre har ett 112 kilowattimmars batteri vilket ger en räckvidd på upp till 600 kilometer, medan R-varianten får nöja sig med 489 kilometer enligt WLTP. Hur mycket effekt den kan ta emot i termer av laddning har inte kommunicerats, men rimligtvis lär det vara runt 250 kilowatt.

Priser och lansering
I Sverige börjar Eletre på 1 119 900 kronor för instegsmodellen medan toppversionen R går loss på 1 739 990 kronor. Bilen kommer att tillverkas i Wuhan, Kina.
Exakt när den når svensk mark har ännu inte bekräftats.

Läs även: Expert: Volvos framtid avslöjad i Lotus el-suv [Dagens PS]
Läs även: Lotus satsar på elbilar och Kina [Dagens PS]