Dagens PS

Provkörd: nya Bentley Bentayga S - sportig trots cylindertapp

Foto: William Koitrand
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 27 juli 2022Publicerad: 27 juli 2022

Bentley var tidigt ute med en suv – 1994 tillverkade britterna sex stycken Bentley Dominator på uppdrag av Sultanen av Brunei. Det dröjde emellertid tills 2015 innan en massproducerad variant dök upp: Bentayga, som debuterade med Bentleys då nya W12-motor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu har utsläppskrav lett till att W12-modellen gått i graven i Europa. Den nya europeiska toppmodellen stavas S. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Bentley Bentayga S.

Bentley Bentayga S bakifrån

Den vinkeln man lär skåda en Bentayga S från. (Foto: William Koitrand)

Bentley Bentayga S (2022)
Motor: 4-liters, V8, 550 hästkrafter, 770 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 2 415 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5144/2222/1728 mm
Pris: 2 700 000 SEK (Testbil ca. 3 500 000 SEK)

Ett utseende lämpat för tveksamma kretsar

Det som utmärker en Bentayga S jämte en ordinarie Bentayga är ett större fokus på just S:et i SUV. Det ger sig till känna i form av en sportigare fjädring, andra utblås, tonade lyktor fram, S-beteckningar och gräsliga 22-tums fälgar. Enligt Bentley rör det sig om den sportigaste Bentaygan i modellutbudet.

Interiört är materialvalen utsökta och nästan allt man rör vid är av riktigt hög kvalitet. Det är ett potpurri av metall och läder, även om vissa inslag av plast inte går obemärkta förbi. Infotainmentsystemet är en utdaterad historia.

Det rör sig inte om Volkswagengruppens nyaste system men det är en positiv egenskap. Systemet ligger dock i lä jämte exempelvis Rolls-Royce eller Range Rover. Viktigast av allt fungerar det och är intuitivt.

Bentayga S details

Detaljer, detaljer, detaljer. (Foto: William Koitrand)

ANNONS
Bentley Bentayga S från sidan bak

Det är i mångt och mycket kosmetiska detaljer som gör en Bentayga S till just en Bentayga S. (Foto: William Koitrand)

Sport med stort S

Under huven finner man samma pjäs under huven som i ordinarie Bentayga – en 4-liters V8 på 550 hästkrafter – vilket än en gång är en utsläppsfråga.

Föga förvånande resulterar plattan i mattan i en våldsam upplevelse, inte minst när man tar hänsyn till att fullbloden under huven ska kuska runt på närmare 2,5 ton Bentley.

Just S-beteckningen hänvisar med andra ord till att Bentayga S är en mer sportorienterad suv. Den är kalibrerad för en sportigare körupplevelse. I Sport-läget – som skiljer sig från det i ordinarie Bentayga – möts man av bättre styrkänsla, ett sportigare ljud och en ökad styvhet som gör att bilen tar sig an kurvor plattare.

Styrningen är kvick vilket får Bentayga S att framstå som flinkare och bilens aktiva krängningshämmare – som är standard på Bentayga S – gör även att man kan ta sig an landsvägar i imponerande takt.

Körupplevelsen väcker beundran och fokuset på sport märks tydligt. Den går att pressa på mer än man inledningsvis anar, men brassar man på med för mycket iver kommer fysikens lagar snabbt i kapp.

Växellådan är aggressiv och matar i växel efter växel likt en boxare matar slag. Den hänger inte alltid med i svängarna och är inte lika sportigt lagd som resten av bilen försöker vara.

ANNONS

Vid normal körning förblir det emellertid ett icke-problem men när man väl vill dra nytta av S:et i beteckningen förvandlas växellådan stundtals till en käpp i hjulet.

En annan nyhet för Bentayga S är avgassystemet, vars svansång är betydligt fler decibel högre än man kanske förväntar sig. Det är inte i nivå med en Range Rover Sport SVR men det är ändå i samma liga. Ljudet är maffigt och V8-mullret är ett riktigt trevligt inslag.

Bentley Bentayga S ovanifrån

Man belönas om man brassar på för kung och fosterland i nya Bentayga S. (Foto: William Koitrand)

Svintrevlig med stort S

Under mindre huliganinspirerad körning – som enligt oss görs bäst i bilens Bentley-läge – möts man av den klassiska Bentley-körupplevelsen: en ypperlig kombination av atletiska ambitioner och komfort.

Komfortmässigt är det ett väldigt bra mellanläge mellan en Aston Martin och en Rolls-Royce. 22-tumsfälgarna bidrar till en något stötig upplevelse, men fjädringen är väldigt bra på att parera alla vägens ojämnheter, stora som små.

I vår testbils fall fanns det bara fyra säten – Bentayga S går att fås med upp till sju säten – vilket gjorde att man minst lika gärna ville sitta bak som fram.

Med det sagt är Bentayga en väldigt praktisk bil och även i S-utförande är dess fokus på att erbjuda en bjässe som tar sig an vardagen med bravur, inte minst för de med fickor djupare än Kola-brunnen i Ryssland.

ANNONS

Foto: Bentley

Summan av kardemumman

På pappret framgår Bentley Bentayga S som en bestämt ologisk skapelse. Varför skulle man vilja ha en sportigare lyx-suv? I verkligheten består det ologiska i det hela, men bilen fyller en nisch som tilltalar hjärtat.

Det fina med S-tillägget är att det inte inkräktar nämnvärt på komfortaspekten eller användarvänligheten hos ordinarie Bentayga. Det vässar helt enkelt till just Sport-läget, något som ackompanjeras av en muskulös symfoni som heter duga.

Pristillägget på drygt 475 000 kronor är en bra deal i Bentley-kretsar men tyvärr kan man inte välja bort de anskrämliga fälgarna. Om det är S:et i suv du trånar efter, är Bentayga S tveklöst bilen för dig, annars är ordinarie Bentayga snäppet vettigare.

Bentayga S ovanifrån

Foto: William Koitrand

Dagens PS första intryck av nya Bentley Bentayga S
Slutbetyg: 4/5

Bentley Bentayga S fokuserar sannerligen på sportaspekten i benämningen suv. Den stoltserar med ett aggressivare sportläge, en maffigare ljudbild och vissa kosmetiska inslag. Med det sagt är den lika trevlig som en Bentley väntas men fyller en nisch som kan framstå som lite väl överflödig.

ANNONS

Andra Bentley-modeller vi testat
Bentley Continental GT V8 Convertible i Miami
Bentley Continental GT i Stockholm
Bentley Flying Spur i Tyskland
Bentley Mulsanne Speed i östra Europa
Bentley Continental GT Speed i Stockholm

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS