Dagens PS

Nya boomen: Alla vill ha en egen batterifabrik

En batterifabrikboom drar in över Europa. (Foto: TT)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 23 juni 2021Publicerad: 23 juni 2021

Bilbatterier är något av det hetaste på bilmarknaden just nu. Fler och fler bilmärken vill ha en egen batterifabrik.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det råder en batterifabrik-boom i Europa just nu. Hela 38 fabriker för bilbatterier håller på att byggas runt om på vår kontinent. Senaste bilmärken att sälla sig till de som ska ha en egen fabrik är svenskkinesiska Volvo och tyska Porsche.

Asien

Idag ligger de flesta batterifabrikerna i de asiatiska länderna Kina, Japan och Sydkorea, vilket skapar ett beroende som vilar på en skör tråd i leveranskedjan. Men nu är det andra bullar som gäller.

Boomen i Europa kommer att ge en produktion på hela en terawattimme och beräknas kosta 407 miljarder kronor enligt en rapport från Transport & Environment.

Europa och Sverige

De nya fabrikerna kommer att ha en kapacitet på batterier till 16,7 miljoner bilar år 2030. Det ska jämföras med att det såldes ungefär tolv miljoner nya bilar i Europa förra året. Inom EU låg tillverkningen på 10,8 miljoner bilar.

Northvolt hoppas kunna hålla en årlig produktion på 150 gigawattimmar i Sverige 2030. Just nu bygger man på en fabrik och har två ännu större fabriker på gång. Dessutom kommer Volvo Cars att bygga en fabrik tillsammans med Northvolt, den fabriken kommer att ligga någonstans i Europa.

Läs mer: Northvolt och Volvo bygger jättefabrik tillsammans

ANNONS

Andra fabriker

Volkswagen har även de investerat i svenska Northvolt och de planerar att bygga hela fem anläggningar som bygger bilbatterier.

Samtidigt håller Stellantis på att förbereda sig på att bygga två fabriker. Stellantis äger Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge och Fiat.

Utanför Berlin håller Tesla på att bygga en uppmärksammad fabrik, Giga Berlin.

Läs mer: Teslas superfabrik Giga Berlin åker på nytt bakslag

Skapar arbetstillfällen

De olika fabrikerna beräknas kunna sysselsätta 800 000 arbetare. Två problem har uppstått längs vägen, dels behöver den nya personalen snabbutbildas, dels är bristen på råvaror stor. Bara efterfrågan på litium kommer att 18-faldigas i Europa fram till 2030.

Läs mer: Detaljerna som gör Tesla Plaid supersnabb

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS