För endast två år sedan sa Volvo Cars blankt nej till Northvolt som batterileverantör. Nu slår de sina huvuden ihop och ska bygga fabrik – tillsammans.

Nu gör Northvolt och Volvo Cars gemensam sak och ska bygga en gigantisk batterifabrik tillsammans. Fabriken ska stå klar 2026 kommer att kosta 30 miljarder kronor och kommer att skapa en huggsexa från intresserade städer och kommuner som vill ha fabriken i sin närhet, skriver Di.se.

Det är redan nu flera regioner som nämns i snacket om var fabriken kommer att byggas, Skellefteå kommer att ratas. Däremot är Mälardalen, här sägs Eskilstuna vara extra intresserade, en region som ligger bra till enligt vissa uppgifter. Även om det fabriken kan hamna utanför Sverige.

”Jag kan säga så mycket som att det inte blir i Skellefteå. Och antagligen inte norr om Skellefteå heller med tanke på alla de aktiviteter som sker där. Norden är jätteintressant, men vi ska inte utesluta andra ställen”, säger Peter Carlsson vd och grundare av Northvolt till Di.se.

Får ny chans

2019 valde Geelyägda Volvo Cars att satsa på batterileveranser från kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Det kontraktet löper ut 2028. Northvolt som bygger fabrik i Skellefteå ratades, nu är tonläget ett annat.

”Vid den tidpunkten köpte vi batterier som redan var i produktion och Skellefteåfabriken var inte i gång. Vi var tvungna att köpa batterier på marknaden, men nu pratar vi om betydligt större volymer inklusive forskning och utveckling”, säger Håkan Samuelsson vd på Volvo Cars till Di.se och fortsätter:

ANNONS
ANNONS

”Det är ett helt annat läge. Nu vill vi inte bara ha en leverantör utan en partner. Då har vi kommit fram till att Northvolt är den bästa partnern efter att ha tittat på alla möjliga olika alternativ”.

Större del

I och med att Volvo Cars startar en egen fabrik tillsammans med Northvolt medför att de får bättre kontroll över tillverkningsprocessen. Dessutom ska den svenska bilklassikern vara helt elektrifierad 2030.

”Vi utvecklar nu en bil för mitten av årtiondet och ska ta nästa steg i batteriutvecklingen och då behöver vi engagera oss djupare i kemin. Vi vill vara med i utvecklingsfasen och göra ett batteri som är anpassat för inbyggnad i bilar”, säger Samuelsson.

Enligt planerna kommer nästa generation av XC60 vara den bilmodell som blir först med det gemensamma bolagets första batteri.

XC60 först ut

De båda företagen kommer enligt planen att äga företaget bakom batterifabriken till hälften vardera. Förhandlingar om detaljerna pågår fortfarande. Northvolt har liknande lösningar med Volkswagen när det gäller en batterifabrik i Tyskland.

ANNONS
ANNONS

Redan nästa år startar de båda företagen ett gemensamt forsknings- och utvecklingscentrum, här är det också kamp om vilka regioner som ska få det hos sig. Att det hamnar i Sverige är klart redan.

”Det vi kan säga är att centrumet hamnar i Sverige, men var har vi ännu inte bestämt”, säger Carlsson.

Läs mer: Fler artiklar om Volvo på [Dagens PS]