Tesla Plaid-versionerna i Model S och X är supersnabba. Tack vare viss ny teknik i motorerna lyckas de komma upp i de sjuka hastigheterna.

Plaid-versionerna av Tesla är utrustade med tre motorer, två på bakaxeln och en på framaxeln, något som inte längre är någon hemlighet. Tekniken i motorerna är även den ny, även om Tesla inte vill släppa detaljer så finns det saker som kommit ut. Elon Musk, släppte dock en viktig detalj under eventet där bilarna lanserades. I de nya motorerna är en ny typ av roterande del som kapslats in i lindad kolfiber.

Plaid kolfiber
”Det här är, vad vi vet, första gången en elmotor med kolfiberlindad rotor är i produktion”, sa Musk under eventet. (Foto: Tesla)

Starkare magnetfält

Det normala är att kopparspolarna i rotorn hålls ihop med stål. Med den nya kolfibertekniken blir magnetfältet extremt mycket starkare och mer effektivt. Tekniken hindrar bland annat motorerna från att expandera vid höga varvtal. Det medför att motor kan rotera mycket snabbt.

20 000 varv per minut, kan motorerna göra och därför kan den komma upp i 322 kilometer i timmen utan att växla alls.

Plaid graf
Vridmomentet blir även det högre och ger mer effekt vid höga farten. Teslas nya motorer mattas inte lika mycket som vanliga elbilar i höga farter. Som grafen ovan från Tesla visar levererar motorerna 1 000 hästkrafter hela vägen upp till toppfarten. (Graf: Tesla)

Genom att de två motorerna på bakaxeln är helt fristående från varandra kan bilen styra in i kurvor genom att bromsa med det inre hjulet. Tekniken kallas torque vectoring, eller vridmomentsstyrning.

Batterierna uppdaterade

De nya batteripacken i bilarna är uppdaterade, men om det rör sig om de nya 4680-celler som tillverkaren presenterade i september förra året eller inte är något det spekuleras i.

ANNONS
ANNONS
Tesla Batteri
En annan uppgift säger att det rör sig om uppdaterade versioner av den gamla typen med beteckningen 18650. De ska dessutom klara av fem fullgasaccelerationer fler än andra modeller innan effekten mattas på grund av överhettning – ett tidigare problem. (Foto: Tesla)

Kyla och värme

Det gäller att kunna kyla ner batterierna ordentligt när man ligger i höga farter. Något som Plaid-modellerna klarar av genom att kylsystemet har genomgått en uppdatering, även det.

Vattenpunp
De nya bilmodellerna är utrustade med en dubbelt så stor kylare än innan. Tillsammans med luftkonditioneringen och värmepumpen både kyls och värms batterierna vid behov. Med den nya värmepumpen förbättras räckvidden även under vintern. (Foto: Tesla)

Läs mer: Fler artiklar om elbilar på [Dagens PS]