En nylig dom ändrar allt. Fartkameror ser mer än hastighet – en oväntad detalj kan nu ge dig böter. Se över dina körvanor.
Ny dom öppnar för oväntade böter från fartkameran


Mest läst i kategorin
En man i 55-årsåldern dömdes nyligen vid Östersunds tingsrätt för att ha kört för fort samtidigt som han höll en mobiltelefon i handen.
Händelsen inträffade i oktober 2024 på E45 genom Härjedalen, där en fartkamera vid Nilsvallen fotograferade bilen. Kameran registrerade en hastighet på 86 kilometer i timmen på en 70-sträcka. Det anmärkningsvärda var att utredaren vid ATK-enheten i Kiruna kunde se att föraren höll i sin telefon.
Detta fynd ledde till att bilden skickades vidare till polisregionen där mannen var hemmahörande, vilket resulterade i åtal för både fortkörning och rattsurfande. Trots att mannen nekade till brott och hävdade att bilen var utlånad, fann tingsrätten att bilden från fartkameran var tillräckligt överensstämmande med honom.

Mannen dömdes till böter på 3 150 svenska kronor, rapporterar Östersundsposten.
Trafikpolisen Anders Schääf betonar att det räcker med att man håller i telefonen för att det ska klassas som rattsurf.
“Telefonen ska ligga bredvid, man får inte ens hålla i den under färd”, säger han enligt ÖP.
Detta innebär att om du fastnar på bild i en fartkamera med telefonen i handen, är sannolikheten stor att du drabbas av samma öde som mannen i Härjedalen.
Svensk restriktivitet möter nya möjligheter
I många andra europeiska länder har fartkameror redan kapacitet att upptäcka fler brott än enbart fortkörning. I Sverige har debatten kring utökad användning av fartkameror varit infekterad, och landet har hittills varit mer restriktivt.
Trafikverket har tidigare begärt att få utreda möjligheten att mäta hastighet mellan kameror, men detta har stoppats på grund av gällande lagstiftning.
Vid årsskiftet fanns det cirka 2 600 fartkameror i Sverige, och Trafikverket planerar att bygga ut nätet ytterligare.
“Vi har en plan att sätta upp 200 nya kameror varje år”, säger Eva Lundberg, ansvarig på Trafikverket.
Denna utbyggnad syftar primärt till att minska antalet olyckor och förbättra trafiksäkerheten. Med den nya rättsliga tolkningen kan dock även andra typer av trafikbrott komma att upptäckas med större frekvens.

Radarvarnare och fartkameror i Europa – vad gäller?
Att köra för fort kan bli dyrt, och många bilister lockas av appar och andra tekniska lösningar som varnar för fartkameror. Men se upp, i många länder är
Mobila kameror fångar fler fortkörare
Parallellt med de permanenta kamerorna används även mobila fartkameror allt oftare. Enligt Barometern har polisen på Öland nyligen använt en mobil kamera vid Ölandsbron vid flera tillfällen. På sammanlagt 21 timmar ertappades 460 fortkörare, med en högsta uppmätt hastighet på 125 kilometer i timmen på en 70-sträcka.
Henric Delaryd, polisinspektör i yrkestrafikgruppen i polisområde Kalmar, menar att närvaron av kamerorna får bilister att tänka till.
“Den ger effekt, man tänker till helt enkelt. Det är en fråga om trafiksäkerhet, inte att räkna pinnar och jaga böter”, säger han till Barometern.
Från och med andra kvartalet i år kommer polisområde Kalmar och Kronoberg att få en egen mobil fartkamera, vilket innebär att dessa kontroller kommer att bli mer frekventa i området.

Frankrike storsatsar på AI-kameror:”Du kommer att åka fast”
AI drar fram med stormsteg. Nu tar tekniken över trafikkamerorna i Frankrike och säkerställer att du kör som du ska, och inte pratar i mobilen. Förra året
Vad händer vid ett körkortsingripande
Om Transportstyrelsen får information om att du har begått ett trafikbrott, bedömer de om det ska leda till en utredning. En sådan utredning kan i sin tur leda till ett körkortsingripande, vilket kan innebära antingen en varning eller en återkallelse av körkortet.
Innan ett beslut fattas skickar Transportstyrelsen ut en underrättelse där du får möjlighet att lämna dina synpunkter.
Den nya domen vid Östersunds tingsrätt belyser en potentiell utökning av vad fartkamerorna kan upptäcka och vad som kan leda till konsekvenser för bilister. Att anpassa övervakningsmetoderna till den tekniska utvecklingen är avgörande för att upprätthålla en hög trafiksäkerhetsstandard.

Dolda risker i stadstrafik för fotgängare och cyklister
Nya rapporter avslöjar en oroande utveckling: moderna bilars ökande storlek och högre motorhuvar skapar en osynlig fara i stadstrafiken. Nya rapporter
Missa inte:
Säkerhetsfusk vid Helsingborgs lasarett: “Det är oroväckande”. News 55
Viktigare än lön: Detta värdesätter svenskar mest på jobbet. E55
Skånes el fem gånger dyrare: “Exceptionella prisskillnader”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.