Dagens PS

Maktskiftet: Kineser vill inte ha västerländska bilar

Kina Tesla kineser
Kineserna vill köra kinesiskt. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

Västerländska bilar i Kina har länge förknippats med rikedom och framgång. Nu har emellertid vinden vänt och det är inhemska bilar som nu lockar kineser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En stor anledning till detta är att elektrifieringen har gått betydligt snabbare på den kinesiska marknaden än på majoriteten av västerländska.

Det är något kineserna varit snabba att reagera på, vilket har gjort att västerländska aktörer fastnat i högerfilen.

Det rapporterar New York Times.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19 

Kineserna vill inte längre ha västerländska bilar. (Foto: AP)

Växer så det knakar

Även om vi i Sverige ligger över Kina i termer av elektrifiering (under fjolåret var 33 procent av nyregistrerade bilar elbilar), är den svenska marknaden minimal jämfört med den kinesiska som är världens största.

I Kina står elbilar för 25 procent av den totala försäljningen, att jämföra med 12,1 procent för Europa, och 6 procent i USA.

ANNONS

Enligt en prognos kommer andelen elbilar i Kina att växa till över 30 procent.

Under 2022 kom mer än 80 procent av elbilar som såldes i Kina från inhemska tillverkare.

ANNONS

Senaste nytt

Inte bara elektrifiering

Det är dock inte bara det faktum att Kina ligger i framkant när det gäller elektrifiering jämfört med många västerländska aktörer, utan det är även en fråga om att kineser anser att kinesiska biltillverkare har fått till det rent designmässigt.

Vad du själv tycker om det är en annan femma.

Kineser oroar västerländska aktörer

Den pågående Shanghai-mässan i Kina har kommit att bli en av bilvärldens viktigaste.

Enligt New York Times har Volkswagen chartrat två stora flygplan fyllda med potentater för att bevaka mässan, och inte minst de kinesiska konkurrenterna.

ANNONS

Om man som bilmärke vill lyckas, särskilt när det gäller elektrifiering, är Kina viktigare än någonsin.

Läs även: VW gasar med nya elbilar i Kina – är omkörd
Läs även:
Så stöttar ditt köp av kinesisk bil Ryssland
Läs även:
Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS