Dagens PS

Tesla skapade miljardregn över okänd familj

Elon Musk tESLA
Efter att Elon Musks företag Tesla gjorde en miljardbeställning blev en sydkoreansk familj snäppet rikare. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 maj 2023Publicerad: 22 maj 2023

Biltillverkare som Tesla har i regel en myriad av underleverantörer. När det gäller elbilar är batteritillverkare och liknande högt upp på den listan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att vinna ett kontrakt hos en biltillverkare är något många företag drömmer om.

Anledningen är enkel – biltillverkare kräver ofta enorma mängder av olika varor för att kunna säkerställa att tillverkningen flyter på i den takt som marknaden kräver.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24 

Rik över en natt

Den sydkoreanska Jae-hong-familjen blev miljardärer över en natt när elbilsjätten beställde katoder till batterier till ett värde av 2,9 miljarder dollar, motsvarande 30,5 miljarder kronor.

Tesla beställde direkt av leverantören L&F, ett sydkoreanskt företag. I sin tur steg aktiekursen med 82 procent, vilket trissade upp Jae-hong-familjens tillgångar till strax över 8,4 miljarder kronor.

Styrelseordföranden i L&F, Hur Jae-hong, äger aktier i företaget, vilket ligger till grund för pengaregnet.

Tesla och L&F har jobbat länge tillsammans

ANNONS

Elbilsjätten har länge varit kunder hos LG Group som i sin tur köpte katoder av L&F.

Nu har emellertid det amerikanska märket blivit kunder direkt hos det sydkoreanska företaget, något som dels leder till lägre priser för Tesla och högre intäkter för L&F.

En historia av batterier

L&F grundades 2000 och sedan 2005 har de jobbat med laddbara litiumbatterier som förhållandevis snabbt blev deras primära intäktskälla.

De jobbar även med Redwood Materials, ett företag som jobbar med återvinnandet av batterier som grundades av Tesla-medgrundaren JB Straubel.

Läs även: Hans Tesla brann upp – “aldrig mer elbil”
Läs även:
Elon Musk erkänner Teslas problem – “inte immun”
Läs även:
Så mår Teslas batterier efter 32 000 mil
Läs även:
Så mår en Tesla efter 68 000 mil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS