Att fossilbilar går tiotusentals mil på förhållandevis kort tid är inget ovanligt. Det räcker med att gå till närmsta taxistation så finns det flera rullande exempel. När det kommer till elbilar är verkligheten emellertid en annan, mest för att de inte har varit etablerade särskilt länge. Hur mår då en Tesla som har gått över 68 000 mil?

ANNONS

Tesla-taxi

En 2015-års Tesla Model S 70D som har gått som taxi (via Uber) i USA har lyckats komma upp i 682 847 kilometer på bara sju år.

Det är inte ovanligt med för en gammal Toyota eller Mercedes att åstadkomma samma miltal.

Även om elbilen haft minst lika lång tid på sig att optimeras har fossilbilar varit dominerande i mer än 100 år.

17 varv runt ekvatorn

En elbil är i mångt och mycket inte lika komplicerad som en fossilbil. Det finns färre rörliga delar och således mindre som kan gå fel.

Det största frågetecknet rör dock batteriet – det är lätt att märka när batteriet på ens mobil blir sämre, tänk då hur det är på en elbil som gått motsvarande 17 varv runt ekvatorn.

Räckvidden störtdyker

I videon nedan kan ni se youtubern Braden Carlson gå igenom allt som har behövts åtgärdats under Teslans minst sagt fartfyllda liv.

Den klart största servicen rör det ovannämnda batteriet – bilen fick ett nytt batteri vid 40 000 mil, något som gick på garantin.

Det nya batteriet har närmare 30 000 mil på nacken och räckvidden har gått från knappt 40 mil till 30 mil, vilket motsvarar en nedgång på 25 procent.

I övrigt går det inte att hissa ner fönstret i vänster bak, det är också problem med instrumentpanelens skärm där limmet har börjat släppa och både ratten och stolarna är lite slitna, men ingenting som är onormalt.

ANNONS
ANNONS

Teslan i videon ser ut att vara i bra skick och det är intressant att se hur en elbil ter sig efter extremt mycket körning.

Det är inte den första Model S som blivit omtalad i långmilakretsar och lär heller inte vara den sista.