Dagens PS

Så mår Teslas batterier efter 32 000 mil

Tesla
Enligt Tesla klarar en Model S 32 000 mil innan den måste skrotas. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 apr. 2023Publicerad: 28 apr. 2023

Tesla släpper årligen sin Impact Report – påverkansrapport – som avhandlar märkets påverkan på miljön. Ett ämne som tas upp är hur batteridegenereringen ser ut i märkets bilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De siffror som redovisas beträffar Model S och Model X då det faktum att de funnits länge på marknaden gynnar hur tillförlitlig datan är.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21

Tesla har livslängd som en BMW

Rapporten nämner att en bil från det amerikanska märket kommer ungefär 32 000 mil innan de måste skrotas på den amerikanska marknaden.

Vi har dock tidigare rapporterat om en Tesla Model S som gått över 68 000 mil i USA.

I Europa är den siffran lägre – 24 000 mil – eftersom européer i regel kör kortare än sina amerikanska motsvarigheter.

För jämförelsens skull räknar BMW med att deras bilar har en livslängd på 30 000 mil.

BMW påstår att deras bilar har en livslängd på cirka 30 000 mil. (Foto: BMW)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Batterikapacitet som minskar

Det kommer nog inte som en överraskning att batterikapaciteten minskar i takt med att bilen åldras.

När en Tesla uppnår 32 000 mil väntas den ha 88 procent av kapaciteten kvar.

2021 var samma siffra 90 procent.

Annat för Model 3 och Model Y

Även Tesla Model 3 och Model Y har testats, dock av tredje part.

De modellerna verkar inte klara sig lika bra – efter 16 000 mil kan man vänta sig en batterikapacitet på 90 procent.

Efter 32 000 mil förutspås bilarna ha en kapacitet på 85 procent.

ANNONS

Batteridegenereringen är alltså inte lika problematisk som många verkar tro.

Även Tesla Model Y (och Model 3) genomlider batteridegenerering. (Foto: Tesla)

Läs även: Så mår en Tesla efter 68 000 mil
Läs även: Så mår en diesel efter 200 000 mil
Läs även: Han körde 45 000 mil i sin Porsche – nu är den till salu

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS