Mercedes blev först i världen med ett självkörande system där du får släppa ratten och ägna dig åt annat än bilkörning. 
Tyska myndigheter har godkänt ett autonomt system på nivå 3.
Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h.

ANNONS

Tesla och Elon Musk har i flera håll hävdat att deras bilar inom kort ska bli helt självkörande med systemet Full Self Driving. Men än så länge är det i betaläge i USA och föraren måste ha full uppmärksamhet över körningen och vara beredd att ta över.

Mercedes har valt att ha sina lidarsensorer i grillen till skillnad mot Volvo som sätter dem på taket. Foto: Mercedes

Mercedes har nu hunnit före Tesla med ett autonomt system på nivå 3 som blivit godkänt av myndigheter. Med Mercedes Drive Pilot kan du se en film eller surfa på mobilen medan bilen sköter all körning. Mercedes är först i världen med ett myndighetsgodkänt system.

Fungerar på autobahn

Än så länge är systemet godkänt för att användas på 1319 mil på autobahn och inte i mer än 60 km/h. Tyska lagkrav sätter än så länge stopp för högre hastigheter.

Systemet aktiveras med knappar på ratten. Foto: Mercedes

Autonom körning är indelad i sex nivåer: med noll har föraren ensam full kontroll över fordonet, med fem är full autonomi möjlig. Då ställer du bara in adressen och bilen ska kunna köra helt utan förare.

Aktiveras på ratten

Med Mercedes system på nivå 3 aktiverar du Drive Pilot med en knapp på ratten. Bilen håller sedan rätt hastighet och håller sig i rätt fil. Den kan även väja för stillastående bilar framför i filen. Lagarna tillåter ännu inte att bilen byter körfält själv.

Reguljära filbyten är inte lagliga, men bilen kan väja för stillastående bilar och sedan styra tillbaka. Foto: Mercedes

Systemet finns till en början som tillval i Mercedes S-klass och EQS. Det har ett lidarsystem liknande det som Volvo presenterar i början av nästa år. Lidarsystemet mäter avstånd och hastighet till andra fordon med laserimpulser. Tesla har valt att skrota lider, och Elon Musk hävdar att kamera ger lika hög säkerhet.

Fuktsensor vid hjulet

Mercedes har också en kamera i bakrutan för att hålla koll på trafiken bakåt, mikrofoner för att upptäcka sirener och en fuktsensor i hjulhuset som känner av blött eller halt väglag.

ANNONS
ANNONS
Till en början finns Drive Pilot i Mercedes S-klass och EQS. Foto: Mercedes

Systemet jobbar med en tredimensionell karta som bilen är uppkopplad mot. Kartan och bilen data jämförs och datorn räknar ut hur bilen ska köras på säkraste sätt. Bilen har flera redundanta system för bromsning, styrning och nätverket ombord.

Kommer i fler länder

Tyskland är det första landet där Drive Pilot är godkänt. Mercedes arbetar nu för att få det godkänt i fler länder. Provkörningar i USA och Kina pågår för fullt.