Direkt efter nyår visar Volvo Cars upp sitt nya system för självkörning på CES 2022 i Las Vegas.
Volvos nya stora SUV får lidar-sensorer på taket som standard.
Bilen får ”Highway Pilot” som gör att föraren kan släppa ratten och ägna sig åt annat än att köra bil.

ANNONS

Volvos kommande modeller kommer att kunna köra helt själv på större vägar med hjälp av Lidar-sensorer. Den som sitter i förarsätet kan ägna sig åt annat, när myndigheterna godkänner detta.

Lådan på taket blir standard kommer att förändra takprofilen på våra bilar. Foto: Volvo Cars

Den nya helelektriska SUV:en som presenteras nästa år får lidar-sensorer från Luminar på taket som standardutrustning. Den 5 januari kommer Volvo och Luminar hålla en presskonferens på CES 2022 i Las Vegas där de visar upp mer av hur systemet ska fungera vid lansering nästa år och i framtiden.

Lidar på taket är standard

Det var i maj 2020 som Volvo Cars för förta gången berättade att Luminar skulle leverera lidarsensorer till nya XC90-generationen. Volvo har även bekräftat att systemet blir standard på nya flaggskeppet, medan Highway Pilot är ett tillval.

Så här ser Luminar Iris lidar ut, som ska sitta på taket hos Volvos bilar. Foto: Volvo Cars

Volvo blir en av de första med systemet som har nivå fyra av självkörning. Det innebär att föraren ska kunna släppa ratten och uppmärksamheten över vägen och göra annat. Detaljerna hos Volvos system är ännu okända, men förhoppningsvis får vi veta mer den 5 januari.

Myndigheter måste godkänna

Om den som köper en Volvo med systemet verkligen kan ägna sig åt annat än bilkörning är oklart. Myndigheterna tillåter ännu inte att föraren lämnar över helt till bilen att köra. Volvos huvudmål med systemet är att höja säkerheten.

– Genom att erbjuda denna hårdvara som standard kan vi kontinuerligt förbättra trådlösa säkerhetsfunktioner och introducera avancerade system för autonom körning, vilket förstärker vårt ledarskap inom säkerhet, har vd Håkan Samuelsson tidigare sagt.

Så här ser trafiken ut när den ses via Luminars system. Skulle du våga släppa ratten? Foto: Volvo Cars

Huvuddatorn och datorn för autonom körning drivs båda med NVIDIA-teknik och ska kunna uppdateras över nätet. Systemet kombinerar data från flera olika sensorer; kameror, radar och lidar.

ANNONS
ANNONS

Ljusradar

Lidar är en ljusradar som mäter avståndet till olika objekt genom att skicka ut ljusimpulser och beräkna hur långt avståndet är till olika föremål. Volvos kommande SUV får lidarsensorerna integrerade i taket ovanför vindrutan.

Bortvalt av Tesla

Tesla har valt en helt annan väg än Volvo och förlitar sig enbart på kameror. Trots att Elon Musk vid ett flertal tillfällen lovat att Full Self Driving snart ska fungera är systemet än så länge endast i betaläge.