Dagens PS

Kina krossar ryssarna: Lada inte längre etta

Moskvich kina ryssland lada
Rysslands bilindustri är ett kvitto på landets förfall. (Foto: Kirill Zykov, Moscow News Agency via AP)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 apr. 2023Publicerad: 09 apr. 2023

Ryssar har nu köpt fler kinesiska bilar än bilar från det inhemska märket Lada, åtminstone under första kvartalet i år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet

Den förbjudna drivlinan? Därför lockar dieselhybriden

18 dec. 2025
ANNONS

Medan alla västerländska biltillverkare har lämnat Ryssland, har kineserna i stället växlat upp för att ta marknadsandelar.

Resultatet är målande – kineserna har nu en marknadsandel på över 40 procent, att jämföra med innan kriget då samma siffra låg runt 9 procent.

Det rapporterar Reuters.

ryska

Ryska bilköpare har inte överdrivet många val – kinesiskt, begagnat, eller ryskt. (Foto: Lada)

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18 

Lada har blivit omkörda

Det faktum att västerländska aktörer lämnar den ryska marknaden har lett till att priserna har stigit och att ryssarna tvingas välja mellan antingen ryska och kinesiska bilar.

Nu har kineserna kört om ryssarna på hemmaplan, men endast marginellt.

Under första kvartalet i år såldes det 153 447 personbilar och lätta lastbilar i Ryssland, en minskning med 44,7 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS

Totalt var 64 483 av dessa fordon kinesiska medan 64 240 var ryska – en skillnad på bara 243 fordon.

Marknadsandelen för kineserna respektive Lada är över 40 procent.

Lada Niva Putins bilar

Lada har en marknadsandel på över 40 procent. (Foto: Ryssland)

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

En rejäl minskning

Under 2022 minskade nybilsförsäljningen med 59 procent och Ryssland har roffat åt sig fabriker från Renault och Toyota, allt för att kickstarta rysk bilindustri igen.

Exempelvis går den kinesiska bilen JAC e-JS4 att köpa som Moskvich numera.

Ryssland är på jakt efter nya investeringar från länder som inte har några sanktioner mot landet, däribland Kina.

Kineserna har sannerligen tagit vara på att den ryska marknaden är helt tom på konkurrenter, däribland Volvos ägare Geely.

omslagsbild lada niva classic förenklad

Produktionen av Lada Niva förenklas, och bilen får epitetet “Classic ’22”. (Foto: Autovaz)

ANNONS

Läs även: Inte ens ryssar vill ha kinesiska bilar
Läs även:
Stellantis – “kinesiska bilar är för billiga”
Läs även:
Rysslands kollaps – bilindustrin paralyserad
Läs även: Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Passande bildelar och biltillbehör online — allt för din bil
Autodoc logo

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!

Handla enkelt hos Autodoc här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS