Dagens PS

Rysslands kollaps: Bilindustrin paralyserad

Ryssland
Det går inget vidare för Rysslands bilindustri. (Foto: Youtube)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 mars 2023Publicerad: 29 mars 2023

Att den ryska bilindustrin fullständigt misshandlats sedan landets invasion av Ukraina är inget nytt. Nya siffror avslöjar att det är värre än man anat: Ryssland har inte tillverkat så lite bilar sedan Sovjetunionen kollapsade.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare rapporterat om hur den ryska bilindustrin och marknaden tagit sig en rejäl törn efter att Ryssland invaderade Ukraina.

Västerländska tillverkare har flytt, Ryssland har norpat ett antal fabriker, samt tvingats styra om hela sin tillverkning.

Minskat med 70 procent

Under februari 2023 tillverkades det 32 500 bilar i Ryssland, vilket är en minskning med 69,9 procent jämfört med samma period förra året.

Det rapporterar Reuters.

Det är flertalet faktorer som ställt till det för Ryssland – dels är det en fråga om de sanktioner som landet måste handskas med, dels har kriget ställt till det i termer av logistik, arbetskraft och efterfrågan.

ANNONS

Senaste nytt

Högt och lågt

Jämfört med januari ökade produktionen av bilar i landet med 52,6 procent i februari. Om man emellertid jämför perioden januari-februari 2023 med samma period 2022 ser man en minskning på 73,5 procent.

ANNONS

Värsta året sedan Sovjetunionens fall

Den ryska bilindustrin genomgick ett riktigt katastrofår under 2022. Det var det värsta året sedan Sovjetunionens fall.

Totalt tillverkades det 450 000 bilar i landet, en minskning på 67 procent jämfört med 2021.

Rysslands konsumenter tvingas välja

Ryska köpare kan välja mellan kinesiska och ryska bilar, samtidigt som iranska bilar även börjar göra intåg på marknaden.

Den inhemska produktionen kan komma att utökas, inte minst med hänsyn till att Ryssland tagit över en rad västerländska bilfabriker.

Det gamla ryska märket Moskvich har även börjat tillverkas igen, men bygger på bilar från kinesiska JAC.

2023 ser ut som ett dyster år för Ryssland och dess bilindustri.

ANNONS

Läs även: Inte ens ryssarna vill ha kinesiska bilar
Läs även:
Rysslands miljardkupp – konfiskerar Toyota
Läs även:
Ryska Moskvich eröver Renaults fabriker

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS