Dagens PS

Kia gasar på: Helt elektriska till 2040

Kia investor days
Kia är måna om att deras huvudmarknader - Korea, USA, Europa, Kina - ska elektrifieras. (Foto: Kia)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 apr. 2023Publicerad: 10 apr. 2023

2021 gjorde Kia en helomvändning rent varumärkesmässigt. Nu har Kia även reviderat framtidens planer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var under Kias investerardag som märket tydliggjorde sina mål för framtiden. Sedan 2020 har det koreanska märket haft ett tydligare fokus på elektrifiering och mobilitet.

I sin tur har de varit mer måna om att kommunicera hur det går för dem.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18 

Kia EV6 utomhus

EV6 var märkets första renodlade elbil. (Foto: Joel Sandberg)

Ännu fler elbilar

Kia satsar stenhårt på elektrifiering, men har inte en lika aggressiv strategi som vissa andra aktörer när det kommer till andelen elbilar och klimatneutralitet.

Med det sagt har märket lagt till ytterligare en modell i sitt elektrifierade utbud. Nu ska Kia erbjuda 15 elbilar till 2017, en höjning från den tidigare siffran på 14.

I dagsläget erbjuder Kia EV6, EV9, Niro EV som sina renodlade elbilar, men det är alltså ytterligare 12 som ska lanseras de kommande åren.

ANNONS

I år hoppas Kia på att elbilar står för 8 procent av den totala försäljningen.

Bland de kommande modellerna ingår två eldrivna pickisar, och en instegsmodell.

Till 2030 vill märket att elektrifierade fordon – det vill säga elbilar och laddhybrider – ska stå för 55 procent av den totala försäljningen.

Av dessa ska 37 procent vara i form av renodlade elbilar.

För att jämföra ska Volvo vara 100 procent elektriska till 2030, men med det sagt har koreanerna betydligt högre marknadsandel på många icke-elektrifierade marknader.

Till 2040 ska Kia vara helt elektriska på huvudmarknaderna – Korea, USA, Europa, Kina – och helt klimatneutrala till 2045.

Till 2030 ska märket ha sänkt sin klimatpåverkan med 10 procent jämfört med 2019 års nivåer.

Kia EV9

EV9 tar sig an ett tufft segment. (Foto: Kia)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Sprider ut sig

Ett steg i att elektrifiera flera för Kia är att tillverka elbilar på lokalt håll för att driva försäljning i hela regioner.

Exempelvis ska mellanstora elbilar tillverkas i Europa för bland annat den svenska marknaden, medan USA ska få en egen elbilsfabrik från 2024.

Dessutom ska Kia börja tillverka elbilar i Indien från 2025 för att tillgodose behovet av elbilar för utvecklingsländer, ett område där elektrifiering är bra mycket svårare än exempelvis i Norden.

Kia vill även elektrifiera utvecklingsländer, som Indien. (Foto: Marcus Berggren)

Kia har autonom körning på gång

Kia ska även lansera det de kallar för PBV – ändamålsenliga fordon – som alltså är eldrivna autonoma fordon som är tillverkade för specifika ändamål.

Ett exempel är självkörande taxibilar, mobila kontor, alternativ till kollektivtrafik och liknande.

ANNONS

Den första PBV:n ska lanseras 2025 och verksamhetsområdet kommer att vara en av huvudpelarna för Kia framgent.

Även om autonom körning är en svår nöt och knäcka – och ett område där vissa tillverkare skalar ner – tror Kia stenhårt på teknologin.

Till 2026 ska märkets motorvägskörningsassistanssystem (HDP2) uppgraderas på EV9.

Till 2023 ska nivå tre av självkörning erbjudas vilket innebär att ”fordonet kan göra det mesta själv, men mänsklig interaktion krävs.”

För att jämföra är nivå fem när en bil är helt självkörande och inte kräver någon som helst input från föraren, någonsin.

EV9 är märkets nya flaggskepp. (Foto: Kia)

Fler bilar, mer pengar

Totalt vill Kia sälja 4,3 miljoner fordon till 2030, av dessa ska 1,6 miljoner – 37 procent – vara renodlade elbilar. Under 2023 väntas märket sälja 3,2 miljoner bilar.

ANNONS

Till 2030 väntas Kia ha bruttointäkter på 160 biljoner koreanska won, motsvarande 1,27 biljoner kronor (1 270 048 697 120 kronor) med en rörelsevinstmarginal på 10 procent.

Över de kommande fem åren ska koreanerna investera 32 biljoner koreanska won, ungefär 254 miljarder svenska kronor, där 45 procent är öronmärkt för framtida utvecklingsplaner. 

Läs även: Nya Kia EV9 tar upp kampen mot Volvo EX90
Läs även:
Recension av Kia EV6 GT

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS