Dagens PS

Nya Kia EV9 tar upp kampen mot Volvo EX90

Kia EV9
Kia EV9 tar sig an ett tufft segment. (Foto: Kia)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 mars 2023Publicerad: 28 mars 2023

Kia fortsätter elbilsoffensiven genom att lansera sin nya flaggskeppsmodell – EV9. Det rör sig om en sjusitsig familjesuv som är tänkt att ta sig an segmentet med pompa och ståt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Likt Kia EV6 baseras EV9 på märkets E-GMP-plattform som de delar med Hyundai. EV9 är nästa kapitel i märkets resa mot en elektrisk framtid – till 2045 har Kia som mål att vara helt koldioxidneutrala. 

Kia EV9

Märket siktar högt med den nya modellen. (Foto: Kia)

Sydkoreanerna har gjort sin läxa

Kia har tagit på sig hårdhandskarna med EV9. Den stoltserar med ett 800 voltssystem vilket innebär att den kan ladda snabbare samt hålla vikten nere. 

Just det sistnämnda är ett hett ämne i takt med att bilar växer så det knakar, vilket i sin tur går emot diverse hållbarhetsfilosofier.

Någon tjänstevikt för EV9 har emellertid inte kommunicerats, men exempelvis Volvo EX90 väger 2 818 kilogram men är ungefär tio centimeter längre och har ett större batteri.

Apropå batteri har EV9 en pjäs på 99,8 kWh som innebär en räckvidd på upp till 541 kilometer enligt WLTP i varianten med bakhjulsdrift, som i dagsläget inte kommer till Sverige.

EV9 med fyrhjulsdrift väntas ha över 500 kilometers räckvidd. Dragvikten beräknas till 2 500 kilogram och det nya flaggskeppet kan laddas med en effekt på upp till 240 kilowatt.

ANNONS

Det innebär att 15 minuters laddning kan ge 239 kilometers räckvidd.

Kia EV9

Interiören strävar efter att vara hållbar. (Foto: Kia)

ANNONS

Senaste nytt

Kia EV9 är en innovationsbenägen droska

Utseendemässigt satsar EV9 på en ny designfilosofi som enligt sydkoreanerna själva handlar om kontraster. Märket utmärker sig genom att ha olika designspråk för alla olika modeller.

Interiört kan Kia EV9 fås med antingen med sex eller sju säten. Det finns även digitala backspeglar att tillgå, men de har ingen inverkan på räckvidden.

Trots bilens boxiga utseende har den en luftmotståndskoefficient på 0,28, att jämföra med 0,26 för den mycket strömlinjeformade EQS SUV.

EV9:s räckvidd i kombination med batteristorlek pekar på att den är väldigt effektiv men en teoretisk förbrukning på 18,4 kWh per mil.

Bilen har även ett LIDAR-system monterat i fronten, men det kommer inte att erbjudas i Sverige initialt av juridiska skäl.

ANNONS

Den nya modellen dyker upp senare i år. (Foto: Kia)

Ingen slöfock

Till Sverige kommer endast Kia EV9 i GT-line-utförande med fyrhjulsdrift. Det innebär 385 hästkrafter och 700 newtonmeter, nog för att katapultera bilen till 100 kilometer i timmen på 5,3 sekunder.

Trots att Kia EV9 må framstå som en bil som tar klivet upp i premiumsegmentet lovar Kia att de inte kommer att glömma bort sina mer traditionella kunder.

Det bör tilläggas att majoriteten av märkets kunder inte köper märkets elbilar.

Kia EV9 är märkets nya flaggskepp. (Foto: Kia)

Kia EV9 är snart här

Kia EV9 tar upp kampen mot sjusitsiga rivaler som Volvo EX90, Nio EL7, Mercedes EQS SUV och Tesla Model X.

ANNONS

Den nya modellen fokuserar till stor del på praktikalitet, hållbarhet och använder sig av en stor del hållbara material enligt märket själva. De vill dock inte svara på exakt hur mycket det rörde sig om.

Nya Kia EV9 kommer till Sverige under andra halvan av 2023. Något pris har ännu inte kommunicerats men lillebror EV6 börjar på 640 000 kronor. 

Läs även: Nya Volvo EX90 – en riktig mineralbov?
Läs även:
Recension av Kia EV6 GT

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS