EU-kommissionen vill förbjuda bensinbilar från 2035. Italien står bakom det – men vill ha ett undantag för superbilar som Ferrari och Lamborghini, enligt landets minister för ekologisk omställning. 

Italien samtalar med EU angående att skydda superbilstillverkare som Ferrari och Lamborghini från den planerade utfasningen av bilar med förbränningsmotorer 2035 enligt en minister i Mario Draghis regering, rapporterar Bloomberg.

Landet ställer sig bakom EU:s plan att fasa ut förbränningsmotorer, men för diskussioner med EU-kommissionen om hur reglerna ska tolkas för nichemarknaden med dyra exklusiva bilar som tillverkas i få exemplar.

EU-kommissionen presenterade sin plan att förbjuda förbränningsmotorer i nyproducerade bilar från 2035, som ett steg i unionens plan för att reducera utsläppen som bidrar till den globala uppvärmningen.

Svårt att nå skalbarhet

Den tidsplanen blir extra svår för lyxbilstillverkare som producerar bilar med kraftfulla motorer som har utsläpp långt över genomsnittet.

Dessa biltillverkare har relativt låga försäljningssiffror vilket gör det svårt att snabbt nå ekonomisk skalbarhet när fabrikerna ska ställas om. Ferrari sålde 9 100 och Lamborghini 7 400 bilar under 2020, skriver Bloomberg.

Samtidigt utmanas de klassiska superbilstillverkarna av nya elektriska alternativ, som till exempel Tesla Roadster och Rimac Concept Two, som är världens snabbast accelererande bil vilket Dagens PS tidigare rapporterat om.

”Ett viktigt steg är att Italien blir autonomt i att producera högpresterande batterier och det är därför vi nu lanserar giga-fabriksprogrammet för att installera en mycket storskalig produktionsanläggning för batterier i Italien”, säger Roberto Cingolani, minister för ekologisk omställning till Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Själv suttit i Ferraris styrelse

Ministern har tidigare själv suttit i styrelsen för Ferrari, som ännu inte elektrifierat sina bilar. Den första helt elektriska Ferraribilen ska komma 2025. Konkurrenten Porsche släppte sin helelektriska Taycan redan 2019.

”Det här är ett globalt politiskt problem. Det finns en tydlig medvetenhet om behovet av en övergång till elektrisk rörlighet. På en sekelskiftetransformation är detta inget problem”, säger Roberto Cingolani till Bloomberg.

Läs även: EU väntas förbjuda fossilbilar från 2035 [Dagens PS]