Dagens PS

Hyundai IONIQ 6 - inspirerad av den första Saaben

IONIQ 6 Design
Hyundai IONIQ 6 tar effektivitet på högsta allvar. (Foto: James Holm)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 30 nov. 2022Publicerad: 30 nov. 2022

Hyundai har på sistone imponerat med både produktions- och konceptbilar som har elektrifiering som gemensam nämnare. Nu utökar man IONIQ-utbudet med nya IONIQ 6.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

IONIQ 6 är skapelsen som kombinerar designen från Prophecy-konceptet från 2020 med grundplattan och tekniken från IONIQ 5.

IONIQ 5 imponerade rejält och blev en av favoriterna på redaktionen inom sitt segment. Plattformen E-GMP ger alltså goda förutsättningar för såväl nya IONIQ 6 som kommande IONIQ 7.

Vi begav oss ett par kilometer, till Fotografiska på Södermalm, för att närvara när nya IONIQ 6 introducerades för den svenska marknaden.

I profil blir det snabbt tydligt att IONIQ 6 är en slank skapelse. (Foto: James Holm)

Inspirerad av svensk motorhistoria

För att knäcka räckvidds-nöten behöver man en design som skär igenom luften med minsta möjliga motstånd. Just därför har Hyundai gått i fotspåren av Saab och deras första personbil, 40-tals-vagnen 92.

Hyundai kallar IONIQ 6 för en ‘Streamliner’, och undviker användningen av ‘Sedan’ när de beskriver den strömlinjeformade karosstypen. 

Streamliner-formen har till stor del fallande vattendroppar i åtanke då det är den mest aerodynamiska formen. 

ANNONS

Saabs första personbil var också en så kallad ‘Streamliner’. (Foto: Patrik Lindgren)

Mercedes laborerade nyligen fram konceptet EQXX som tog sig en bra bit över 100 mil på en enda laddning tack vare dess aerodynamiska kaross.

Räckviddssiffran för IONIQ 6 – i dess mest räckviddsgynnande utförande – är 614 km enligt WLTP, då med en batterikapacitet på 77,4 kWh, bakhjulsdrift och aero-fälgarna.

Både backspeglar och dörrhandtag har designats med luftmnotstånd i åtanke. (Foto: James Holm)

IONIQ 6 går att få med två olika batterier, där det ena har en kapacitet på 53 kWh och det andra 77,4 kWh. 

Det mindre batteriet går bara att få i kombination med bakhjulsdrift och har både lägst effekt och energiförbrukning av alla konfigurationer. 

Det större batteriet går att få med både bak- eller fyrhjulsdrift. Med två motorer och drivning på alla fyra blir IONIQ 6 110 kilo tyngre, men även bra mycket kvickare. 0-100 km/h avverkas på bara 5,1 sekunder tack vare totalt 325 elektriska hästar.

För att uppnå en räckvidd som är mer än 100 km längre än IONIQ 5 har man använt sig av bland annat aktiv aerodynamik, kameror som backspeglar och naturligtvis en design som är bra mycket mer strömlinjeformad.

ANNONS

Resultatet är en luftmotståndskoefficient på bara 0,21 jämte IONIQ 5 som har närmare 0,29. IONIQ 6 koefficient kvalar in mitt emellan Mercedes-Benz EQS (0,20) och EQE (0,22).

Pixel-lyktorna ger en stark kontrast till de svepande karosslinjerna. (Foto: James Holm)

ANNONS

Senaste nytt

IONIQ 6 har ett flertal finurliga funktioner

Nya IONIQ 6 är väl anpassad för den nordiska marknaden tack vare en rad funktioner som förbättrar upplevelsen med bilen.

Laddhastigheten på 239 kW ger IONIQ 6 351 kilometers räckvidd på bara 15 minuter.

Om man känner att vinterhalvåret kräver fyrhjulsdrift, men samtidigt inte vill uppoffra räckvidd, kan man i den fyrhjulsdrivna versionen välja om den endast ska driva på bakaxeln.

IONIQ 6 kommer med Matrix-lampor som tillval. De kan stängas av i små segment för att inte blända andra förare, medan resten av lamporna lyser upp vägbanan. IONIQ 6 blir den första Hyundai-modellen någonsin med den här typen av strålkastare.

IONIQ 6 är den första modellen från Hyundai som erbjuds med Matrix-strålkastare. (Foto: James Holm)

ANNONS

Samtliga IONIQ 6 är utrustade med värmepump, och dessutom värms batteriet automatiskt upp inför ett stopp om man har ställt in navigationen på en laddstation.

Vidare kan IONIQ 6 agera kraftkälla åt externa enheter via ett flertal 230V-uttag; tekniken kallas för V2L eller ‘Vehicle-to-Load’.

Form följer funktion

Designen karaktäriseras av långa svepande linjer och hårda geometriska former.

Aerodynamiken har man satt i första rummet och fronten pryds därför av aktiva luftklaffar och diverse insug. 

Från sidan ser man den strömlinjeformade profilen och de integrerade dörrhandtagen. 

Baktill påminner den om en äldre Porsche 911 Turbo tack vare kombinationslyktan och spoilern.

Interiören bär med sig mycket från IONIQ 5 och är således bekant. Kvaliteten är varken enastående eller dålig, och allt känns väl ihopsatt.

ANNONS
IONIQ 6 Interiör

Interiören påminner i stort om IONIQ 5. (Foto: James Holm)

Tack vare den långa hjulbasen får längre personer som jag plats bakom mig själv utan problem. 

IONIQ 6 delar ett vanligt problem med andra slanka elbilar, såsom Mercedes-Benz EQS, vilket är att golvet är väldigt högt. Konsekvensen blir att man som passagerare bak sitter med knäna bakom öronen och låren saknar stöd helt och hållet.

Den sluttande taklinjen gör även att de flesta norr om 180 cm kommer att slå i huvudet om de sitter rakryggade.

Tack vare det generösa benutrymmet kan dessa problem delvis lösas genom en mer hopsjunken hållning, men för längre resor är ergonomin bristfällig.

IONIQ 6 Baksäte

Baksätet är rymligt i X-led, men inte i Y-led. (Foto: James Holm)

Bakom ratten på IONIQ 6

Hyundai har gett IONIQ 6 en egen chassiinställning som ska vara mer dynamisk än syskonet IONIQ 5. Samtidigt är man tydlig med att fokuset ligger helt och hållet på komfort.

ANNONS

Det finns för närvarande inte någon N-version i sikte, men att Hyundai N som varumärke ska elektrifieras vet vi redan. Prestandan i toppmodellen är åtminstone inte fy skam. 

IONIQ 5 är riktigt trevlig att ratta, och med en ännu lägre tyngdpunkt och styvare chassi kan IONIQ 6 mycket väl kännas kompetent på kurviga landsvägar.

Bilen har olika körlägen som nu går att konfigurera. Det möjliggör att man kan få snabbare gasrespons utan att behöva sumobrottas med tung styrning eller stå ut med hårdare fjädring.

Precis hur den känns att ratta kan vi meddela först när vi har provkört den.

Priset beräknas vara aningen högre än IONIQ 5, som kostar från 559 900 SEK.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS