Som vi rapporterade om tidigare avslutades Saabs konkurs förra veckan efter elva år. Men bara för att Saab gick i konkurs 2011 innebar inte det att den sista Saaben hade rullat ut från fabriksportarna. 

ANNONS

Under efterspelet till Saab Automobile ABs konkurs 2011 tog den kinesiska affärsmannen Kai Johan Jiang makten över spillrorna genom att grunda Nevs som köpte upp konkursboet. 

Nevs_Saab_9-3_2014_framifrån
Det går inte att missta Nevs 9-3 som något annat än en Saab. (Foto: kvdbil)

Tidigt 2014 började leveranserna till de kunder som beställt en Nevs-tillverkad 9-3. Trots att det inte längre var Saab Automobile som tillverkade bilarna hade bilarna Saab-logotyper tack vare ett varumärkesavtal med försvarskoncernen Saab AB. 

Rekonstruktion

Bara några månader efter att de första bilarna levererats försattes dessvärre Nevs i rekonstruktion och försvars-Saab drog tillbaka rättigheterna till att få använda varumärket. Det hann bara rulla ut drygt 400 exemplar av Nevs 9-3a. 

Nevs_Saab_9-3_2014_interiör
Kanske lite ålderstigen 2014 men fortfarande väldigt funktionell . (Foto: kvdbil)

En av de sista

Därmed kan det vara en av de absolut sista Saabarna som nu bjuds ut till försäljning via bilförmedlingshemsidan KVD.

Den specifika modellen har gått strax över 6000 mil och ser ut att vara i bra skick. Dessutom är den prissänkt med 21 000 kronor till 234 900 kronor.

Nevs_Saab_9-3_2014_interiör
Stolarna har de typiska slitsarna men stommen är hämtad från XC90 generation 1. (Foto: kvdbil)

En investering

När bilen var ny såldes den för 279 000 kronor så den har stått emot värdeminskningen relativt bra.

ANNONS
ANNONS

Tar man dessutom i beaktning att antalet Saabar minskar i en rasande takt så lär det här vara en investering som står sig över tid.

Så passa på innan någon annat hugger tag i en av de sista tillverkade bilarna med Saab-logotyp. Länken till annonsen hittar du här

Nevs_Saab_9-3_2014_interiör
Ratten kommer från specialbilen Turbo X och är betydligt kraftigare. (Foto: kvdbil)