Dagens PS

Han körde 120 000 mil med sin BMW på 13 år

bmw
120 000 mil i en BMW 525d av generation E60 är ingen dans på rosor. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 apr. 2023Publicerad: 22 apr. 2023

 Hur långt kan en bil egentligen rulla? Vissa märken har bättre rykte än andra, men portugisen Nelson Silva har kört hela 1 200 000 kilometer i sin BMW 525d från 2005.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2005 var det generation E60/E61 som var aktuell, en bil som har långt ifrån ett rykte om förknippas med pålitlighet.

Med det sagt valde herr Silva en dieselpjäs med manuell låda. Sedan han köpte bilen 2005 har han snittat 9 200 mil per år.

BMW

Portugisen Nelson Silva har kört över 120 000 mil i sin BMW 525d. (Foto: Nelson)

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 20 

Vad är det som går och går och aldrig kommer fram?

BMW E60, alltså den femte generationen BMW 5-serie, är notoriskt opålitlig. Allt på bilen anses vara problematiskt från elektroniken, fjädringen, kylsystemet, och så vidare.

Dieselmotorerna anses vara snäppet mer pålitliga, men trots att Nelson Silva har rattat en dieselsexa – som även den anses vara opålitlig – har han lyckats köra bilen över 120 000 mil.

Mätaren stannar vid 999 999 kilometer. (Foto: Nelson Silva)

ANNONS

BMW som kräver underhåll

Under de tiotusentals mil som bilen avverkat har Nelson fixat en del. Vid 50 000 mil behövde han byta ut hela motorn och därefter har turbon bytts ut. I övrigt har bilen servats frekvent och körts mestadels på motorväg.

Exakt varför Nelson Silva har avverkat över 9000 mil per år – mer än sex gånger mer än gemene svensk per år – är dock oklart.

Att höra talas om Toyotor, gamla Mercor och liknande som gått flertalet varv runt jorden är ingen nyhet, men en BMW 5-serie av generation E60 är något nytt.

bmw

Varför bilen rullat så långt förblir oklart. (Foto: Nelson Silva)

Läs även: Mannen som körde 488 000 mil i sin Volvo
Läs även:
Så mår en Tesla efter 68 000 mil
Läs även: Så mår en diesel efter 200 000 mil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS