Dagens PS

Så mår en diesel efter 200 000 mil

Ford F-350 diesel
Foto: Ford
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 18 okt. 2022

Den genomsnittliga svensken kör drygt 1 500 mil om året. I USA har en Ford-ägare kört sin bil 26 000 mil om året, varje år i åtta år. Det blir nästan 2,1 miljoner kilometer, en bedrift som genomfördes i en Ford F-350 med en 6,7-liters V8-diesel. Hur mår den motorn idag?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

72 mil om dagen, varje dag i nästan ett decennium

Youtube-kanalen Powerstroke TechTalk w/ARod har lagt vantarna på en F-350 som gått motsvarande 53 varv runt ekvatorn.

Bilen i fråga, en 2013-års Ford F-350 Platinum – den näst högsta utrustningsnivån – har alltså snittat 72 mil om dagen, varje dag i åtta års tid.

Det är som att köra Stockholm till Lycksele 2920 dagar i rad.

Motorn i fråga, Fords 6,7-liters Powerstroke-diesel pumpar ut 406 hästkrafter och 1084 newtonmeter i vridmoment vilket innebär att den får dra upp till 10 ton i USA.

Ägaren har kört en hel del släp med bilen och var noga med att hålla nere hastigheten för bilens skull.

I USA har de inte samma hastighetsbegränsningar med släp som vi har i Sverige.

Snittförbrukningen för en F-350 med 6,7-litersmotorn är närmare 16 liter per 100 kilometer.

ANNONS

Kör man över två miljoner kilometer blir det 326 928 liter diesel, vilket i Sverige hade kostat ungefär 7,5 miljoner kronor om man tankat upp allt idag.

Lyckligtvis för ägaren är dieseln i USA bra mycket billigare, särskilt om man blickar tillbaka några år.

ANNONS

Senaste nytt

Konstant underhåll

Vad som föranleder denna otroliga mängd körning framgår inte av videon men vi får åtminstone en inblick i vad som har gjorts under bilens livstid.

Varje däck har klarat sig över 24 000 mil enligt videon. På bilen sitter det Michelin-sulor och man rekommenderas att byta däck var 2500 till 6000 mil beroende på körmönster.  

Med tanke på att bromsarna bara byttes två gånger på över två miljoner kilometer och att det snittades över 70 mil per dag kan man lista ut att merparten av körningen avverkades på motorväg.

Bilen har även fått en ny växellåda, två batterier, två nya par bromsar, tre nya turbos, fyra generatorer, fem kylare, åtta däckbyten runtom, och tolv vindrutor.

Dessutom har stolarna klätts om helt, ägaren byter olja var 1300:e mil och installerar nya lyktor varje år.

ANNONS

Maxat mätaren

Trippmätaren på en Ford F-350 visar bara upp till 999 999,9 miles – 1 609 344 kilometer – så för att ha koll på miltalen över har ägaren använt sig av sin andra trippmätare som han återställt var 1600:e mil (10 000 miles).

Så länge man tar hand som sin bil och sköter om den rent mekaniskt verkar det inte vara någon hejd på hur långt den kan gå.

Frågan är vilken den första elbilen blir som matchar denna diesel-Fords bedrift.

Har du någon bil som gått exceptionellt långt? Hör i så fall av dig till oss på [email protected]!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS