Dagens PS

Ford gör om helt – först ut är nya Explorer

Nya Ford Explorer el elektrisk
Nya Ford Explorer behåller namnet men får ny design. (Foto: Carl Undéhn)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 21 mars 2023

Ford ställer om till helelektriskt och gör om modellutbudet. Med det kommer Ford Explorer i ny tappning – som eldriven crossover som ska tillverkas i Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På plats i Köln, Tyskland avtäcker Ford en helt ny bil som ska visa vägen för vart märket är på väg.

Enligt tillverkaren är framtiden helt elektrisk. Det ska uppnås genom att investera 50 miljarder dollar globalt till och med år 2026.

Nya helt elektriska Explorer är modern men känns igen från tidigare. (Foto: Joel Sandberg)

En storslagen vision

Då är målet att ha tillverkat över två miljoner helt elektriska bilar, varav 600 000 ska ha tillverkats till slutet av 2023.

Under presentationen betonar man även att den amerikanska andan ska tas med till Europa.

ANNONS

Senaste nytt

Helt nya bilar på väg

År 2024 är siktet inställt på att ha åtta bilar i modellutbudet på personbilssidan som delas upp i fyra kategorier. Dessa är wild performance, urban escape, active adventure och ultimate outdoor.

ANNONS

Trots ett förändrat utbud vill Ford ha namn med historia. Just därför används det aningen förvirrande namnet Mustang Mach-E till märkets elektriska suv.

Nu presenteras ytterligare en elektrisk suv med ett gammalt namn, nya Ford Explorer.

Ford Explorer ser större ut än vad den egentligen är. (Foto: Joel Sandberg)

Ford Explorer i helt ny tappning

Ford själva beskriver nya Explorer som en äventyrsbil för personer som lever en aktiv livsstil. Vanligt marknadsföringssnack med andra ord, men faktum är att designen är relativt unik.

Karossformerna är mjuka och linjerna stilrena. Designen för tankarna till en konceptbil trots att många detaljer är igenkännliga från föregående generationers Explorer.

Ford satsar på elektriskt och nya Explorer är viktig för märket. (Foto: Joel Sandberg)

Bilen uppfattas som större än vad den egentligen är tack vare det svarta partiet vid C-stolpen, den breda listen på bagageluckan och de stora ljusen och listen i fronten.

ANNONS

Från gigant till kompakt

Trots att nya Explorer ser stor ut mäter den endast 4,46 meter på längden. Den har en lång huv men nosen är relativt vertikal och överhänget bak är även det kort.

Under den långa huven gömmer sig tyvärr ingen smart förvaring utan där kommer bara att finnas plats för en däckreparationssats.

Tyvärr finns ingen förvaring under huven som det ibland finns i elbilar. (Foto: Ford)

Interiör med smart förvaring

Interiören har stilrena linjer och en 15-tums skärm. Eftersom nya Ford Explorer baseras på Volkswagens MEB-plattform känns vissa detaljer igen från den tyska tillverkarens bilar.

Ford har dock tagit fram en drös smarta lösningar för att maximera utrymmet i kupén.

Mittkonsolen är exempelvis oerhört djup och fungerar som ett modulsystem. Här får tre 1,5-liters flaskor plus en enlitersflaska eller en 15-tums laptop plats.

ANNONS

Mittkonsolen är väldigt djup och har gigantiska mått. (Foto: Ford)

Den som vill ha ytterligare förvaring kan dra undan skärmen och placera saker bakom. Det är ett utrymme som är helt dolt och låst när bilen är låst.

Nytt infotainment på gott och ont

Ford har även arbetat med ett nytt infotainmentsystem som ska nyttja hela skärmen.

Displayen är indelad i tre delar med kontrollerna för klimatanläggningen permanent placerade längst ner.

Ny interiör med dold förvaring bakom skärmen. (Foto: Ford)

Smart med tanke på att handleden kan vila framför skärmen för stabilitet, men dumt eftersom blicken måste vandra långt ner och på så vis långt från vägen.

Dessutom saknas ett fysiskt volymvred som finns i Mustang Mach-E men volymkontrollen i touch under skärmen är åtminstone bakbelyst.

ANNONS

Explorer vinner över Volkswagens elbilar

Som tidigare nämnts baseras nya Explorer på Volkswagens MEB-plattform men trots det är Ford tydliga med att modellen är unik. Det märks inte minst på vilka drivlinor som erbjuds.

Instegsversionen blir bakhjulsdriven med 170 hästkrafter. Kliver man upp ett snäpp erbjuds istället 286 hästkrafter som skickas till bakhjulen.

Nya Explorer kan fås med tre olika drivlinor, den starkaste får 340 hästkrafter. (Foto: Ford)

Toppversionen producerar 340 hästkrafter och skickar kraften till alla fyra hjul. Det är 41 fler hästkrafter än vad ID.4 GTX bjuder på.

Fler Ford på väg

Ford har inte släppt några officiella uppgifter om när nya Explorer sätts i produktion eller vilken räckvidd den får.

Märket har dock gått ut med att en annan helelektrisk bil ska tillverkas parallellt med nya Explorer vid den nya elbilsfabriken i Köln.

ANNONS

Läs även: Ford F-150 Lightning höjer ribban för elbilar 
Läs även: Ford Mustang Mach-1 – så här ska det inte vara 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS