Fiats spännande nya modeller, GigaPanda och Fastback, är på väg. De ska lyfta märket till nya höjder globalt med fokus på större fordon.
Fiats hemliga vapen: Jättepandan


Mest läst i kategorin
Fiat förbereder en massiv modelloffensiv som syftar till att omforma företagets position på bilmarknaden. Två nya modeller, en stor SUV och en elegant “Fastback”-crossover, är på väg att lanseras, vilket markerar en betydande expansion av Fiats produktutbud.
Denna satsning är avgörande för märkets ambition att utvecklas från en regional aktör till en global kraft att räkna med.
Enligt källor inom Fiat kommer dessa nya modeller att spela en nyckelroll i att fylla luckor i Fiats sortiment, samtidigt som de bygger vidare på framgångsrika koncept och varumärken, skriver Auto Express. Fokus ligger på större, mer praktiska fordon som är byggda på Stellantis kostnadseffektiva arkitektur, vilket möjliggör en bredare tillgänglighet och konkurrenskraftiga priser.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Gigapanda och fastback: Två pelare i fiats nya strategi
Den mest omtalade av de nya modellerna är en SUV med arbetsnamnet “GigaPanda”. Detta namn antyder att den kommer att vara betydligt större än den nyligen lanserade Grande Panda. GigaPanda förväntas bli en systermodell till Citroën C3 Aircross, med en längd på cirka 4,4 meter, och kommer att erbjudas med både fem och sju sittplatser. Detta gör den till ett attraktivt alternativ för familjer som söker mer utrymme och flexibilitet, skriver Carscoops.

Enligt Gaetano Thorel, chef för Fiat Europa, är GigaPanda en av de två nya bilarna som “kommer att fullborda Fiats återkomst”. Han betonar att modellen kommer att bredda Fiats lekplats inom urban mobilitet, från små modeller som Topolino till större fordon runt fyra meter.
Den andra nya modellen är “Fastback”, en elegant crossover som är tänkt att fylla tomrummet efter Tipo. Fastback kommer att vara en sammanslagning av den numera nedlagda Tipo, den befintliga Fastback som säljs i Brasilien, och Egea från Turkiet. Målet är att skapa en praktisk kompakt crossover med bred attraktionskraft som kan ersätta flera befintliga modeller globalt. Den brittiska marknaden överväger att ta in Fastback, vilket skulle vara ett nytt steg för Fiat i Storbritannien.
Båda modellerna kommer att presenteras under de kommande tolv månaderna, med Fastback som förväntas debutera före slutet av 2025. Detta snabba utvecklingsschema visar Fiats beslutsamhet att snabbt få ut nya fordon på marknaden.

Design och teknik: en modern tolkning av klassiska drag
Designen av de nya Fiat-modellerna kommer att präglas av “retromodernistiska” inslag, liknande den hyllade Grande Panda. Enligt François Leboine, Fiats designchef, har man utvecklat en serie fordon med ett “Lego-system” där många gemensamma komponenter används för att minska kostnaderna.
Detta innebär att Grande Pandas silhuett, belysning och rektangulära paneler, inspirerade av originalet från 1980-talet, kommer att återfinnas i både GigaPanda och Fastback. Samtidigt kommer moderna inslag som korta överhäng, komplexa ljusmönster och livfulla färger att ge bilarna en fräsch känsla.
Fiat-designteamet har myntat termer som “practicool” för att beskriva sin filosofi – att bilarna ska vara både praktiska och coola, med fokus på funktion och körglädje. Fastbacken kommer att ha en vinklad bakdel med en diagonalt lutande bakruta som speglar vindrutans vinkel, en nyckeldetalj som även återfinns i Grande Pandas design. Formen på Fastbacken har jämförts med Polestar 2, vilket indikerar en högre markfrigång och en halvkombikaross.
Under skalet kommer de nya Fiat-modellerna att använda Stellantis koncernens lågkostnadsplattform, även kallad “smart car”-plattformen, som introducerades med Citroën C3 och även ligger till grund för Grande Panda. Denna arkitektur möjliggör en mångsidig mix av drivlinor och batterialternativ.

Drivlinor och räckvidd: flexibilitet för olika marknader
GigaPanda förväntas erbjudas med samma batteripaket som Citroën C3 Aircross, vilket inkluderar ett 44 kWh-paket med en räckvidd på cirka 300 kilometer, och ett mer kraftfullt 54 kWh-paket som ger en räckvidd på omkring 400 kilometer.
Utöver de helt eldrivna alternativen kommer Fiat även att erbjuda mildhybridversioner med 1,2-liters turbobensinmotorer, samt renodlade bensinmotorer och etanolalternativ för marknader som Brasilien. Detta breda utbud av drivlinor är ett direkt resultat av Fiats lärdomar från att tidigare enbart erbjuda 500 som en ren elbil.
Thorel påpekar att det är avgörande för Fiat att återta sin rättmätiga plats i Europa och bli en “protagonist” på marknaden med en täckningsgrad på minst 50 procent. Detta är ett ambitiöst mål med tanke på märkets nuvarande position i vissa regioner, där man knappt har överlevt, enligt Thorel.
De nya modellerna, GigaPanda och Fastback, förväntas vara ute på marknaden i slutet av 2026. Efter det planerar Fiat att lansera en pickup under 2027, som kommer att ersätta den brasilianska Strada och säljas på fler marknader, inklusive Europa. Detta visar på en långsiktig strategi för att återuppbygga Fiats närvaro globalt.

Från 80-tal till elbil – Panda 4×4 gör comeback
Fiat återupplivar sin ikoniska Panda 4×4. Det nya konceptet har en elektrifierad bakaxel och modern design som hyllar originalet. Fiat presenterade
Missa inte:
Betala inte i onödan – många reseförsäkringar är redan inkluderade. News 55
Han tar över tunga manteln på Pensionsmyndigheten. E55
Varenda kritiker har lämnat – nu avslöjas OpenAI-chefens maktspel. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.