Dagens PS

Europas första elektriska pickup är här

Maxus T90EV vid en väg
Maxus T90 EV lär sälja som smör. (Foto: Maxus)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 aug. 2022Publicerad: 10 aug. 2022

Är man en kombinerad elbils- och pickup-fantast har man behövt blicka över Atlanten för att släcka törsten för sitt intresse. Att dessutom inneha ett C-körkort har varit en klar fördel. Nu har emellertid Maxus rått bot på det men lanseringen av nya Maxus eT90

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Maxus eT90 pickup från sidan

Maxus eT90 är den första eldrivna pickisen för den europeiska marknaden. (Foto: Maxus)

Inget för dieselfetischister

En majoritet av världens pickisar drivs av en förbränningsmotor.

I Sverige är det diesel som gäller – något som helt klart har sina fördelar – men nu vill alltså kineserna debutera med Europas första elektriska pickup.

Maxus eT90 baseras på T90 – även såld som MG Extender och Suzuki Equator Next – som är en dieseldriven pickup såld i världens mindre välutvecklade hörn.

Elvarianten är bakhjulsdriven och börjar levereras till Sverige redan i november.

Utseendemässigt ser den ut som ett potpurri av en Ford, en Toyota och en Isuzu.

Maxus eT90 pickup bakifrån

Mycket Ford över baken. (Foto: Maxus)

ANNONS

Flaket fullt med batterier

Batteriet är på 88,5 kilowattimmar vilket ger en WLTP-räckvidd på 330 kilometer. 

Rent historiskt har Maxus varit duktiga på att ange realistiska räckviddssiffror för sina bilar.

Motorn på 204 hästkrafter och 310 newtonmeter – det är samma motor som man hittar i exempelvis Aiways U5 och Audi Q4.

Lastvikten ligger på 1 000 kilogram och dragkrok finns att tillgå – vad dragvikten är har emellertid inte specificerats.

Till Sverige kommer endast den korta varianten som mäter 5,37 meter.

Den kan ta emot snabbladdning på upp till 80 kilowatt vilket innebär att 20 till 80 procent tar cirka 45 minuter. AC-laddningen är begränsad till 11 kilowatt.

Maxus eT90 pickup rakt bakifrån

Foto: Maxus

ANNONS

Välutrustad från grunden

Interiört bjuder eT90 på en 10,3 tums infotainmentskärm, Apple CarPlay, lädersäten och massa säkerhetsfunktioner, precis som i Maxus e-Deliver 9.

Batterivärmare är standard, något som sannerligen bådar gott för laddning såväl som räckvidd under vinterhalvåret. 

Lanseringen sker som sagt i november. Priserna börjar på 559 920 kronor exklusive moms vilket gör den berättigad till miljöbonus.

Med hänsyn till de fullständigt astronomiska dieselpriserna och malus-påslagen på transportbilar är en elektrisk pickup väldigt rimlig.

Bilen går att beställa redan nu.

Maxus eT90 pickup interiör

Foto: Maxus

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS