Kineserna har verkligen börjat anstränga sig för att inta den svenska bilmarknaden. Anledningen till varför det inte har skett tidigare är för att det är först nu som bilarna börjar bli någorlunda acceptabla.

ANNONS

Till detta finns emellertid flera alltför uppenbara undantag. Kineserna verkar helt enkelt inte ha kommit lika långt i sina biltillverkningsrelaterade insikter som vi européer vilket naturligtvis återspeglas i slutprodukten.

Det ter sig därför logiskt att börja med att utforska kommersiella fordon eftersom man där kan komma undan med mer.

Maxus e-Deliver 9 är ett sådant, närmare bestämt en skåpbil. Den drivs helt av el och går nu att köpa i Sverige.

Maxus e-Deliver 9 L3H2 (2022)
Motor: Elmotor bak, 200 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 18,4 sekunder

Toppfart: 100 km/h
Elektrisk räckvidd: 296 km
Vikt: 2 715 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5940/2062/2525 mm
Pris: Från 699 900 SEK ex. moms

Maxus e-Deliver 9 från sidan.
Maxus e-Deliver 9 har ett bestämt intetsägande utseende. (Foto: Morgan Petri)

Mindre är mer

Vi har testat den i sitt största utförande med hela 11 kubikmeter lastutrymme.

Saknar du behov att lasta 11 kubikmeter grejer finns även e-Deliver 9 med 4 decimeter kortare hjulbas och 2 kubikmeter mindre lastutrymme.

Vi anser dock att om man ska köra burk så ska man köra den största burken som finns att tillgå.

E-Deliver 9 beskrivs bäst som generisk, både på utsidan och insidan.

ANNONS
ANNONS

Det finns egentligen ingenting att säga om bilens design förutom att det inte finns något att säga om den.

Interiören är uppenbart inspirerad av europeiska interiörer med sin stora, till synes påklistrade touchskärm.

Den har den funktionalitet man efterfrågar men ligger samtidigt några år efter konkurrenterna.

Foto: Morgan Petri
Maxus e-Deliver 9 lastutrymme
Öppningsbara dörrar på båda sidor är praktiskt. (Foto: Morgan Petri)

Ingen logik

Därtill kan även nämnas att det finns en hel del logik-relaterade tillkortakommanden.

Radiofunktionen är exempelvis separerad från övrig media i en helt annan meny.

Det finns dessutom fysiska knappar för funktioner som inte används på daglig basis som att stänga av antisladdsystemet men det finns inget fysiskt volymvred. Vad är mest användbart?

Andra brister är att alla assistenssystem (av vilka det förvisso finns förvånansvärt många) piper öronbedövande högt, och då menar jag verkligen smärtsamt högt.

Detta är bestämt opraktiskt när man exempelvis ska parkera.

ANNONS
ANNONS

Det är ju trots allt när sensorerna går i gång som man behöver fokusera som mest. I stället vill man bara slänga i parkeringsläget i växellådan för att bli av med oljudet.

Maxus e-Deliver 9 interiör
Interiören är en ologisk historia. (Foto: Morgan Petri)

Maxus e-Deliver 9 är en sportburk

Under huven på e-Deliver 9 sitter en elmotor på 200 hästkrafter vilket är alldeles utmärkt för en skåpbil.

Utan last är detta en riktig GTI-burk. Toppfarten är begränsad till 100 km/h av räckviddsmässiga skäl men det är något som flera konkurrenter också gör.

Lastutrymmet är plant och rektangulärt med undantag för hjulhusen.

Det finns praktiska öglor för spännband i golvet och man kan välja till skjutdörrar på både höger och vänster sida.

Över den tresitsiga kabinen finns ett mindre utrymme för småprylar. Främst är dock e-Deliver 9 i långt utförande utomordentligt praktisk.

En Tetris-aficionado kan enkelt trycka in ett smärre flyttlass.

E-Deliver 9 lämpar sig allra bäst som LMD-fordon (Last Mile Delivery) och då är räckvidden på 300 kilometer inte ens tillstymmelsen till ett problem.

När batteriet väl är slut klarar bilen av semisnabb laddning på 75 kW vilket sörjer för att 20 till 80% tar 36 minuter.

ANNONS
ANNONS
Tetris, någon? (Foto: Marcus Berggren)

 

Maxus e-Deliver 9 framifrån
När Maxus e-Deliver 9 är tom känns den genuint rapp. (Foto: Morgan Petri)

Summan av kardemumman

Visst, Maxus e-Deliver 9 har vissa irriterande brister men dessa är alla små.

Jag vill ändå påstå att detta i grunden är en bra transportbil men priset på 700 000 kronor exklusive moms (för det stora batteriet) gör den inte nödvändigtvis konkurrenskraftig, särskilt med den vissa osäkerhet det innebär att köpa ett på marknaden nytt märke.

Den är dock kul att köra och bidrar till att våra stadskärnor blir tystare vilket jag inte kan göra annat än att uppskatta.

Foto: Morgan Petri

Dagens PS intryck av Maxus e-Deliver 9
Slutbetyg: 3/5

Maxus e-Deliver 9 gör det som står på innehållsförteckningen. Den bjuder på enorma mängder utrymme och bidrar till en trevligare miljö, inte minst i stadskärnor.

Vissa inslag känns inte särskilt genomtänkta och mycket inspiration har uppenbarligen hämtats av europeiska konkurrenter.

Maxus e-Deliver 9 är en bra transportbil men priset och konkurrenterna bidrar till en tuff miljö att ta sig an.