Dagens PS

Elektriska familjebilen med 82 mils räckvidd

Zeekr 009
Zeekr 009 är en kinesisk familjebil med 82 mils elektrisk räckvidd. (Foto: Zeekr)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 nov. 2022Publicerad: 11 nov. 2022

Den kinesiska bilmarknaden kryllar av obskyra ting som troligtvis aldrig kommer nå svensk mark. En av dessa är Zeekr 009, en elektrisk familjebil med hela 817,6 kilometers räckvidd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om ni känner igen namnet Zeekr är det för att de delar ägare med Volvo – närmare bestämt Geely.

Zeekr 009

Zeekr 009 är lagd åt ett mer lyxbetonat håll. (Foto: Zeekr)

Ingen räckviddsångest här inte

Den långa räckvidden kan härledas till batteriet som är på hela 140 kilowattimmar.

Det är att jämföra med exempelvis nya Volvo EX90 (111 kilowattimmar) eller Pininfarina Battista (120 kilowattimmar).

Den nya modellen med det mycket fantasifulla namnet 009 (kineserna har onekligen fått mersmak av att ha modellbeteckningar med siffror) tillverkas endast för den kinesiska marknaden.

Zeekr 009

Zeekr 009 är en riktig koloss. (Foto: Zeekr)

ANNONS

Senaste nytt

Snabb familjefraktare

ANNONS

Zeekr 009 pumpar ut hela 536 kusar genom alla fyra hjulen vilket resulterar i en 0-till-100-tid på imponerande 4,5 sekunder. Bilen har upp till sex sittplatser.

009 är designad i Sverige och man kan inte säga annat än att den har ett mycket djärvt utseende.

Likt nya BMW 7-serie går det att fälla ner en skärm i bak. I Zeekrs fall är det en 15,6-tums historia och hela interiören är belamrad med nappaläder.

009 har upp till sex platser. (Foto: Zeekr)

Zeekr 009 har inga planer att komma till Sverige

Zeekr har planer på att komma till Sverige, men det finns inga planer på att lansera 009.

Marknaden för familjebussar är bestämt smal i lilla landet lagom men om en variant med 536 hästkrafter dyker upp kanske mottagandet är ett annat.

Frågan är hur efterfrågan på elbilar påverkas av att klimatbonusen har slopats.

ANNONS

Läs även: Nya Volvo EX90 – en riktig mineralbov?
Läs även:
Provkörning av BMW i7
Läs även:
Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även:
Renault – “elbilar är inte hela framtiden”  
Läs även: Så kan elbilar laddas genom gatsten

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS