Dagens PS

Renault: ”elbilar är inte hela framtiden”

Alpine A110
Till Gelleråsen körde vi i nya Renault Megane E-Tech. (Foto: Renault)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 nov. 2022Publicerad: 09 nov. 2022

Renault tror stenhårt på att en framtid med uteslutande elbilar inte är realistiskt. Av den anledningen satsar de fortfarande på förbränningsmotorer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om man skulle utgå från det nordiska perspektivet kan man lätt tro att framtiden kommer att vara lika elektrifierad som ett elkraftverk.

Faktum är att flertalet marknader runtom i världen – inklusive i Europa – fortfarande har en oändligt lång väg kvar på elektrifieringsbanan.

Renault Austral

Renault Austral kommer till Sverige som hybrid. (Foto: Renault)

Renault tror på att den fossila marknaden växer

I tisdags gick Renault ut med att de ska samarbeta med kinesiska Geelyprecis som Mercedes – vilket bygger på att de ska tillverka förbränningsmotorer, både med och utan elektrifiering.

Samarbetet innefattar att båda parter delar på 50 procent av verksamheten där hela 17 drivlineanläggningar ingår samt 5 utvecklingscentra.

Det är i en intervju med amerikanska CNBC som Thierry Pieton, CFO på Renault, där resonemanget bakom har kommit fram.

Enligt Renault ökar efterfrågan av förbränningsmotorer – något som även kan bli fallet i Sverige då klimatbonusen slopats – och att det inte finns på världskartan att de står för mindre än 40 procent av marknaden till 2040.

ANNONS

El och förbränning går hand i hand

Pieton menar på att det är viktigt att finna en balans mellan elektrifiering och icke-elektrifiering.

Tanken med att ingå samarbete med Geely handlar om att utvecka nya, hållbara förbränningsmotorer som passar in i framtiden, inte minst på de marknader där efterfrågan fortfarande finns kvar.

I dagsläget är det politiska styrmedel som till stor del styr efterfrågan – ett praktexempel är vårt grannland Norge. Det är även en anledning till att framtiden troligtvis kommer att erbjuda på elbiar och förbränningsbilar.

I intervju avslutar Pieton med att konstatera att man måste ha en pragmatisk approach till framtidens drivmedel.

Läs även: Renault Austral provkörd – alla kan inte ha elbil
Läs även: Så högt siktar Renault med sina elbilar
Läs även: Nästa Alpine är en elektrisk Renault 5

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS