Dagens PS

Elbilar ändrar spelplanen: 8 av 10 vill byta märke

BMW iX M60
BMW iX kör inte på det traditionella BMW--spåret. (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 01 juli 2023Publicerad: 01 juli 2023

I takt med elektrifieringen har dagens bilkonsumenter blivit allt mindre lojala. Konsumenter är mer intresserade av den senaste tekniken när det gäller elbilar snarare än specifika märken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I sin tur krävs det att rådande biltillverkare – inte minst etablerade – måste se över marknadsförings- och utvecklingsstrategier i syfte att anpassa sig till nya, illojala kunder.

Elbilar påverkar köpmönster

En ny studie utförd av amerikanska Edmunds visar att 85 procent av elbilsköpare är villiga att gå över till ett helt nytt märke, förutsatt att produkten lockar tillräckligt.

Det är dessutom mer än bara snack, det är även verkstad – 63 procent av nya elbilsköpare under första kvartalet valde ett nytt märke.

När det gäller industrin i det stora hela landar den siffran på 51 procent.

ANNONS

Senaste nytt

Lojalitet inte längre ledande

Förr i världen var det inte alls särskilt ovanligt att konsumenter höll sig till samma märke livet ut.

Det är en trend som kan ses hos vissa nya aktörer, däribland Tesla som har bland bilvärldens mest lojala kunder.

ANNONS

Det är emellertid inte indikativt för vad det är för trender som råder i elbilsvärlden i det stora hela.

Tesla elbilar

Teslas kunder är i regel väldigt lojala. (Foto: Pontus Lundahl/TT)

Olika strategier

Olika bilmärken tar sig an elektrifieringen på olika manér.

Vissa tillverkare, som till exempel Kia och Hyundai, använder elektrifieringen som en möjlighet att helt lägga om sin varumärkesprofilering, något som lett till otaliga klassresor.

Andra tillverkare, exempelvis Audi och Mercedes, kör på som vanligt när det gäller elektrifiering.

Med det menas att de bibehåller rådande strategi – de tillverkar i första hand en bil, i andra hand en elbil.

Märken som BMW kör på båda spår och erbjuder modeller som tillgodoser båda behov, exempelvis BMW iX som är betydligt mer radikal än mer konservativa som BMW i7 och kommande i5.

ANNONS
bmw i5

BMW i5 är mer traditionellt lagd. (Foto: BMW)

En ökning

Trots att elbilar kostar mer än sina fossila syskon sker det en tydlig ökning av elbilsförsäljningen världen över, något som pekar på att konsumenter i allt högre utsträckning väljer elbil.

Det faktum att elbilskonsumenter kan byta bilmärke med samma lätthet som en tonåring byter märke på öl visar även att tillverkare måste fokusera mer på produkten, snarare än varumärket

Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Så mycket bättre blir din elbil av Formel E 

Läs även: Bilförsäljningen ökar i Europa igen – elbilar gasar

Läs även: Försäljningen av elbilar rasar – “iskallt” 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS