Dagens PS

Test: Kia Niro EV – fortfarande prisvärd?

Nya Kia Niro EV har fått en helt ny design. (Foto: Joel Sandberg)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 17 apr. 2023Publicerad: 16 apr. 2023

När Kia släppte elbilen e-Niro fick den stor uppmärksamhet för sin relativt långa räckvidd och rimliga prislapp. Nu, några år senare, har bilen bytt namn till Niro EV och kommit i en ny generation.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Är den fortfarande ett bra val i och med intåget av fler billiga konkurrenter? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.

Kia säljer bilar som smör och satsar helhjärtat på elektrifiering. Märket har ett par helt elektriska bilar i utbudet och fler ska det bli.

Niro EV är en av flera elektriska alternativ från Kia. (Foto: Joel Sandberg)

Det har skett två uppenbara förändringar i och med inträdet av den nya generationen. En är den nya designen och en annan är att bilen har fått ett helt nytt namn.

Kia har gått från namnet e-Niro och istället valt att kalla den för Niro EV. Modellen Niro går nämligen att välja som hybrid, laddhybrid och som ren elbil där den sistnämnda alltså bär tillägget EV.

Roligare yttre än tidigare Niro

Exteriören är helt ny med fler spännande linjer och former än tidigare. Grillen är smal och löper över hela bilens front och framlyktorna är stora som tefat.

Designen är kantigare än tidigare och bakdelen har fått ett par bumerangformade bakljus.

ANNONS

De bumerangformade bakljusen är igenkännliga för Niro EVs bakdel. (Foto: Joel Sandberg)

Niro EV:s exteriör är inte lika speciell som EV6 men den följer märkets övriga formspråk.

ANNONS

Senaste nytt

Niro EVs insida liknar syskonets

Insidan har fått en rejäl uppdatering med två stora skärmar, en för instrumenteringen och en för infotainmentsystemet.

Ratten har två ekrar och den separata touchpanelen nedanför mittenskärmen styr både musik- och klimatanläggning.

Knapparna på ratten är fysiska och enkla att använda, och den separata skärmdelen kompletteras med två vred för volym och temperaturreglering. Enkelt och tydligt med andra ord.

Kia Niro EV interiör

Interiören är stilren och liknar den som finns i EV6. (Foto: Kia)

Växelväljaren i mittkonsolen är ett vred snarare än en spak och interiören i helhet liknar den i syskonet EV6.

ANNONS

Funktionell baksäte i Niro EV

Kliver man ut ur förarsätet och istället hoppar in i baksätet så märker man snabbt att Kia Niro EV är byggd för att vara så funktionell som möjligt.

Det finns gott om utrymme för både huvud och knän, och på baksidan av de främre stolarna sitter USB-C-uttag. Närmare golvet finner man även ett vanligt 230V-uttag.

Niro EV är praktisk och bjuder på gott om utrymme. (Foto: Joel)

I instegsmodellen, som var den vi rattade, får man ingen sätesvärme bak. Sätena är dock bekväma och ryggstödet går att luta.

Niro EV är inget prestandamonster

När det kommer till prestanda bjuder Niro EV inte på något särskilt.

Visst, den svarar direkt om man trampar gasen i botten i lägre farter men det är inga accelerationer som får passagerarna att tappa andan.

ANNONS

Gillar man prestanda är Niro EV inte rätt val, men den direkta responsen från elmotorn är trevlig. (Foto: Joel)

Den hänger med i trafiken utan ansträngning och är precis så snabb som man kan förvänta sig. Är man sugen på något värre finns EV6 i en prestandarik version.

Särskilt trevlig i stadstrafik

Att köra en Kia Niro EV är precis som man förväntar sig. Dämparna är balanserade utan att bilen känns stötig eller för mjuk.

Styrningen är lätt vilket innebär att man som förare får ganska lite feedback om underlaget.

Stötdämparna är varken för mjuka eller för hårda. (Foto: Joel Sandberg)

Niro EV kan köras i enpedalsläge och det medför att man sällan behöver flytta foten till bromsen eftersom bilen börjar sakta ner själv så fort man släpper gasen.

Det är en mycket bekväm funktion, särskilt i stadstrafik eftersom läget bromsar ända ner till stillastående.

ANNONS

Summan av kardemumman

Kia Niro EV är onekligen en trevlig elbil som har fått ett ordentligt lyft från tidigare generation.

Instegsmodellen, med utrustningsnivån som Kia har döpt till Action, är välutrustad och har det mesta man kan önska sig i en funktionell vardagsbil.

Trots att Niro EV är en bra bil så finns det ett stort problem och det är att konkurrensen har blivit stenhård.

Ett stort intåg av relativt nya bilmärken och nya, prisvärda elbilsmodeller innebär att alternativen idag är många.

Niro EV är prisvärd men konkurrenterna är bra och många. (Foto: Joel Sandberg)

Niro EV kostar från 530 500 kronor vilket är lite mer än vad man fick ge för förra generationen.

För ungefär den prislappen kan man få en Tesla Model Y som är bättre utrustad och snabbare till 100 kilometer i timmen.

ANNONS

Nya Renault Megane E-Tech är ett annat alternativ med ungefär samma räckvidd och ett pris som börjar på 479 990 kronor.

Kia Niro EV är en väldigt vettig bil med smarta funktioner och en rimlig prislapp. Den säljer som smör och det är inte svårt att förstå varför.

Frågan är bara hur länge den kommer att vara populär när andra elbilar tågar in på marknaden med fler funktioner och ett ännu billigare pris.

Tiden får visa men just nu är Kia Niro EV ett riktigt bra val för den som vill ha en vettig elbil.

Kia Niro EV (2023)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 255 newtonmeter.

Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 167 km/h
Batteri: 64,8 kWh
Räckvidd: 460 km
Vikt: 1 814 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4420/1825/1570 mm
Pris: 530 500 SEK (Testbil 530 500 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av Kia Niro EV

Slutbetyg: 4/5

Kia Niro EV är en vettig vardagselbil som bjuder på en drös smarta funktioner. Den hotas dock av konkurrenter med liknande räckvidd och prislapp. Niro EV säljer bra men den är inte lika ensam på marknaden som när första generationen presenterades.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS