Dagens PS

Nya Audi Q8 e-tron har Polestar 3 i sikte

Audi Q8 e-tron
Nya Audi Q8 e-tron har bytt namn från e-tron. (Foto: Audi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 nov. 2022Publicerad: 09 nov. 2022

2019 lanserade Audi sin första elektriska modell, e-tron, som snabbt blev en succé och i skrivande stund har levererats i 150 000 exemplar. Nu har det blivit dags för en uppdatering. Vi begav oss till Frankrike för en närmare titt på nya Audi Q8 e-tron.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Audi e-tron är marknadsledande inom det elektriska premium-suv-segmentet vilket med andra ord innebär att tyskarna var rätt ute med den första modellen.

Uppdateringarna är således begränsade men emellertid nödvändiga.

Listan innefattar högre effektivitet, längre räckvidd, samt uppdaterad design. Samtidigt bibehåller den mycket från föregångaren, mycket tack vare dess framgångar.

Audi Q8 e-tron

Det är både suv-varianten och coupé-varianten a Q8 e-tron som blivit uppdaterade. (Foto: Audi)

Q8 e-tron är en tydligare beteckning

I syfte att skapa mer enlighet i modellutbudet och för att konkretisera e-trons positionering inom hierarkin har den fått sig ett nytt namn: Audi Q8 e-tron.

För de som är fossilt lagda kan vi även avslöja att Audi Q8 med förbränningsmotorer kommer att tillverkas parallellt med den nya, elektriska, modellen.

Det finns även ett nytt teckensnitt hos Audi och på B-pelaren står det vilken modell man rattar.

ANNONS

Enligt Audi är det för att ”påminna kunderna om bilen de lagt så mycket pengar på”. Det är något som fortsatt kommer att synas på kommande Audi-modeller.

I dagsläget består Audis elektriska utbud av åtta modeller. Till 2026 kommer det att finnas över 20.

Audi Q8 e-tron

Nu kommer aldrig Audi-ägare undra vad för bil det är de rattar. (Foto: Audi)

Anledningen till namnbytet är att göra det tydligare var i hierarkin som Q8 e-tron befinner sig. (Foto: Audi)

ANNONS

Senaste nytt

Ett försiktigt ansiktslyft

Exteriören har fått sig en försiktig genomgång. Framtill möts man av Audis nya logotyp som fått sig en mer 3D-inspirerad design och tunnare ringar.

Även grillen är uppdaterad och är tänkt att erbjuda ett mer elektrifierat utseende.

Baktill är den tydligaste uppdateringen lyktorna samt de nya ringarna vars placering och design ska framhäva den kända logotypen.

ANNONS

Designfilosofin för exteriören är att ”städa upp” utseendet och göra det mindre plottrigt.

Därför har flertalet detaljer omarbetats och det krävs i många fall att den Audi-designer pekar ut förändringarna.

Audi Q8 e-tron

De flesta uppdateringarna syns inte från utsidan. (Foto: Audi)

Q8 e-tron har ett hållbart hållbarhetstänk

Produktionen av nya Q8 e-tron kommer att vara certifierat koldioxidneutral för kunder i Europa och USA.

Tyskarna använder sig av återvunna material i produktionen av den uppdaterade modellen.

Det rör sig om nya valmöjligheter för materialvalen i kupén – exempelvis användning av syntetiskt läder, återvunna PET-flaskor och plast som återvunnits genom en kemisk process.

Den plasten används exempelvis i säkerhetsbältshållarna.

ANNONS

I övrigt är uppdateringarna av interiören åt det konservativare hållet, men eftersom den utgående modellen hade en interiör som fungerade fint finns det ingen anledning att ändra på det.

I Europa kommer digitala backspeglar fortsatt att erbjudas, något som i dagsläget inte är tillåtet i vare sig USA eller Kina.

Audi Q8 e-tron

Interiört används många hållbara material. (Foto: Audi)

Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron tar sig an konkurrenter som BMW iX och Polestar 3. (Foto: Audi)

Under skalet

Det är mer som har hänt bakom kulisserna på nya Audi Q8 e-tron. Bland annat rör det sig om en uppdaterad elmotor på bakaxeln och elektrisk torque vectoring i syfte att främja bilens kördynamiska egenskaper.

Det rör sig om mer vridmoment och totalt sett har sportigare SQ8 e-tron tre elmotorer, något den var först med på massproduktionsnivå.

Luftmotståndskoefficienten för suven respektive coupén är 0,26 och 0,24 att jämföra med exempelvis konkurrenterna som BMW iX (0,25) och Polestar 3 (0,29).

ANNONS

Nya Audi SQ8 e-tron pumpar ut 503 hästkrafter och 973 newtonmeter. (Foto: Audi)

Räckvidd och laddning

De största förändringar har skett under skalet.

Det finns två batteristorlekar att välja mellan – 95 kilowattimmar för Q8 50 e-tron och 114 kilowattimmar för Q8 55 e-tron. Även batterihanteringssystem har uppdaterat, något som innebär längre räckvidd.

Även laddningen har förbättrats – nu går det att ladda Q8 55 e-tron upp till 170 kilowatt (samma som Volkswagen ID. Buzz). Siffran för Q8 50 e-tron 50 förblir dock 150 kilowatt.

Skillnaden för Q8 är emellertid att en kan ladda vid högre effekt under en längre period, tack vare en platåformad kurva. Det innebär ett smidigare besök vid snabbladdaren då hela processen går fortare.

Räckvidden för suven är upp till 582 kilometer medan den är upp till 600 kilometer för Sportback-varianten.

Det finns även nya fälgar att tillgå – mer aerodynamiska sådana. Det är något som gifter sig väl med den nya, mer strömlinjeformade exteriören.

ANNONS

Nya Q8 e-tron går att ladda upp till 170 kilowatt. (Foto: Audi)

Summan av kardemumman

Nya Audi Q8 e-tron samt Q8 e-tron Sportback har fått sig en nödvändig uppdatering.

Syftet har primärt varit att positionerna bilen jämte sina elektriska syskon. Fossildrivna Q8 kommer att fortsätta tillverkas parallellt med den elektriska varianten.

Nya Audi Q8 e-tron går att beställa från nästa vecka (vecka 46, 2022) medan lanseringen sker under våren 2023. Nya Q8 e-tron beräknas kosta från 799 900 kronor för 50 e-tron Proline edition.

Audi Q8 50 e-tron (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 335 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd (suv/Sportback): 491/505 km

Batteristorlek (brutto): 95 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 799 900 SEK

Audi Q8 55 e-tron (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 402 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd (suv/Sportback): 582/600 km

Batteristorlek (brutto): 114 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 894 400 SEK

Audi SQ8 e-tron (2023)
Motor: Elmotor fram, två bak, 503 hästkrafter, 973 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 210 km/h
Elektrisk räckvidd (suv/Sportback): 582/600 km

Batteristorlek (brutto): 114 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 1 013 300 SEK

ANNONS

Läs även: Polestar 3 ska ta kronan från Porsche

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS