Dagens PS

Audi Q8 60 TFSI-e – laddhybrid med sportkänsla

Audi Q8 TFSI e
Audi Q8 60 TFSI e quattro, finns sedan årsskiftet som laddhybrid. (Foto: Audi)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 08 juni 2021

Sedan årsskiftet finns Audi Q8 60 som laddhybrid i Sverige. En suv-coupé som breddar biltillverkarens elektrifiering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Suv-coupén Audi Q8 60 TFSI e quattro är den tyska biltillverkaren Audis sjunde laddhybrid sedan den första lanserades 2019. Den har en räckvidd på eldriften på 45 kilometer och har en effekt på 462 hästkrafter.

Eldriften räcker i mångt och mycket till vardagspendlandet och behöver du åka längre sträckor hjälper hybriddriften till på bästa sätt.

Audi 80 eldrift

Räckvidden vid ren eldrift är 45 kilometer enligt tillverkaren. Upp till 135 kilometer i timmen klarar elmotorn att ensamt stå för driften. Med båda källorna inkopplade gör den 0-100 kilometer i timmen på 5,4 sekunder. Den har en samlad systemeffekt på 462 hästkrafter och ett vridmoment på 700 newtonmeter. (Grafik: Audi)

Audis hybrid Q8 TFSI e quattro har två kraftkällor, dels en treliters förbränningsmotor på 340 hästkrafter och ett vridmoment på 450 newtonmeter, som uppfyller de senaste utsläppskraven. Elmotorn är en så kallad synkron permanentmagnetmotor, med en toppeffekt på 100 kilowatt. Den är integrerad i den 8-stegade tiptronic-växellådan

40 kilo lättare

Audi Q8 60 TFSI e quattro är försedd med ett litiumjonbatteri, försedd med den senaste generationen av påsceller, de är 104 till antalet, fördelade på 13 moduler. Varje cell har ett flexibelt hölje med en kapacitet på 48 amperetimmar. Det totala energiinnehållet i systemet ligger på 17,8 kilowattimmar. Det ger 0,5 kilowattimmar mer i energi än den första laddhybriden Audi Q7. Batteriet tar dessutom mindre plats och är ungefär 40 kilo lättare.

Batterierna laddas

Batterierna laddas smidigt då laddkabeln kommer i både uttag för vanliga hushåll och industriuttag. Ett tomt batteri laddas fullt på ungefär 2,5 timmar. (Foto: Audi)

Sportig känsla

ANNONS

Suv-coupén ger en sportig karaktär, med stora utrymmen. I sportmodellen går interiören i svart med delvis “Rotor gray” på sätena.

Sportpaket

I S-linepaketet ingår sportstolar med ett S-märke i relief. (Foto: Audi)

interiör i svart

Interiören går i svart och har en rymlig sportig karaktär. Detaljer med rostfritt stål och borstad aluminium. (Foto: Audi)

Laddar vid bromsning

När man bromsar med en Audi Q8 60 TFSI e quattro kan man återvinna upp till 80 kilowattimmar, samtidigt som elmotorn sköter alla inbromsningar upp till 0,3g, det vill säga i stort sett all vardagskörning. Det gör att de hydrauliska bromsarna endast används vid kraftigare inbromsningar och som komplement.

En cockpit

Audin har en adaptiv farthållare, kallad ACC. som assisterar vid inbromsningar och acceleration. Som tillval kan man även få en virtuell cockpit i panelen. (Foto: Audi)

Audi på landsväg

Audi Q8 TFSI e quattro trivs på landsvägarna och drar vid blandad körning 2,8-3,1 liter per 100 kilometer (Foto: Audi)

Stadsmiljö

I stadsmiljö drivs Audin enbart med el och den räcker i 45 kilometer. (Foto: Audi)

ANNONS
På uppfraten

Väl hemma tar det cirka 2,5 timmar att ladda upp ett tomt batteri igen. (Foto: Audi)

Vid blandad körning per tio mil, ligger bränsleförbrukningen på 2,8-3,1 liter, elförbrukningen på 24,4-25,0 kilowattimmar. Koldioxidutsläppet ligger på 64-69 gram per kilometer.

Läs mer: Audi Q8 – bjässe med attityd på 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS