I skrivande stund har vi på Högsta Växeln och Dagens PS under detta år testat 157 bilar. Av dessa ska en krönas som vinnare, ett beslut som är lika lätt som att undvika parkeringsskador i Mumbai. Nedan följer våra kandidater i ordning från billigast till dyrast till vad som blir årets bästa bil.
Vilken bil är årets bästa? Rösta här!
Mest läst i kategorin
Kravet för att nominera en bil är att man måste ha testat den under det gångna året samt att den går att köpa som privatperson.
Detta år bjuder på en enorm bredd – för priset av den dyraste bilen – Pininfarina Battista – kan man köpa hela 150 stycken av den billigaste – Dacia Spring.
Pininfarina Battista har dessutom 43 gånger fler hästkrafter än Dacia Spring – 1914 hästkrafter kontra 45.
Årets bästa bil – RÖSTA HÄR!
En brokig skara
Nedan följer bilarna vi har nominerat till Årets Högsta Växeln-bil 2022 och som tveklöst visar på den bredd av bilar vi på Högsta Växeln och Dagens PS testar.
Du kan antingen rösta på ett av våra alternativ, eller skriva in ett eget längst ner i formuläret som du kommer till här! Vilken blir egentligen årets bästa bil?
Senaste nytt
Dacia Jogger
Nominerad av Karl Cajmatz
Jogger är en billig bil med många säten som passar perfekt i lågkonjunktur. Den breddar Dacias modellutbud på ett närmast klanderfritt sätt och erbjuder genuint mycket bilar för pengarna till ett pris som tveklöst tilltalar den stora massan.
Läs vår fullständiga recension här.
Dacia Spring
Nominerad av Joel Sandberg
Dacia Spring är en oerhört avskalad och enkel elbil. Den har precis de funktioner man förväntar sig att den ska ha men inte mer än så.
Spring är trots allt Europas billigaste elbil och med en prislapp på runt 200 000 kronor är modellen den överlägset mest tillgängliga elektriska bilen på marknaden.
Den erbjuder just det som behövs för att den stora massan ska kunna slå sig in på elbilsmarknaden – en helt ny bil till ett billigt pris med låg milkostnad.
Vår recension dyker upp inom kort.
Honda Civic
Nominerad av Morgan Petri
Honda Civic är genomtänkt i nästan alla aspekter och levererar en hög grad av effektivitet och körglädje. Den är en kompetent kärra som levererar på de punkter man förväntar sig och gör det riktigt bra.
Läs vår fullständiga recension här.
Caterham 170R
Nominerad av Gustaf Gripenlöf
I en tid då effektivisering blir alltmer relevant lyckas Caterham 170R erbjuda en av marknadens mest resurseffektiva körupplevelser.
Dess enkelhet är även dess styrka, något som blivit mer relevant än någonsin någonsin.
Läs vår fullständiga recension här.
BMW i7
Nominerad av Erik Punt
BMW:s elbilar lyckas med konststycket att kännas som helt vanliga bilar som bara råkar vara eldrivna.
Flaggskeppsmodellen i7 är herren på den täppan och lyckas slå samtliga konkurrenter inom segmentet på fingrarna.
Läs vår fullständiga recension här.
Range Rover
Nominerad av Andreas Bergman
Det mest magiska med den stora Range Rovern är nämligen dess förmåga att ta sig dit få människor någonsin tagit sig, utan att någonsin tvingas kompromissa på vare sig lyx eller komfort.
Och nu har den blivit ännu lite bättre. Det finns en anledning varför celebriteter och kungligheter världen dyrkar Range Rovers, och det kommer de inte att sluta med.
Läs vår fullständiga recension här.
Pininfarina Battista
Nominerad av Marcus Berggren
Pininfarina Battista är ett kvitto på att elbilar kan vara genuint exalterande och upphetsande på samma sätt som en Bugatti Chiron eller Ferrari Roma. Körupplevelsen är fullständigt överväldigande och genuint chockerande.
Läs vår fullständiga recension här.
Nedan kan du rösta vad du tycker förtjäna årets bästa bil!
Läser in …
Läs även: Recension av Dacia Jogger
Läs även: Recension av Honda Civic
Läs även: Recension av Caterham 170R
Läs även: Recension av BMW i7
Läs även: Recension av Range Rover
Läs även: Recension av Pininfarina Battista
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.