Dagens PS

Vilken bil är årets bästa? Rösta här!

Vilken är den bästa bilen som vi på Högsta Växeln och Dagens PS har testat i år? (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 dec. 2022Publicerad: 15 dec. 2022

I skrivande stund har vi på Högsta Växeln och Dagens PS under detta år testat 157 bilar. Av dessa ska en krönas som vinnare, ett beslut som är lika lätt som att undvika parkeringsskador i Mumbai. Nedan följer våra kandidater i ordning från billigast till dyrast till vad som blir årets bästa bil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kravet för att nominera en bil är att man måste ha testat den under det gångna året samt att den går att köpa som privatperson.

Detta år bjuder på en enorm bredd – för priset av den dyraste bilen – Pininfarina Battista – kan man köpa hela 150 stycken av den billigaste – Dacia Spring. 

Pininfarina Battista har dessutom 43 gånger fler hästkrafter än Dacia Spring – 1914 hästkrafter kontra 45. 

Årets bästa bil – RÖSTA HÄR!

 

En brokig skara

Nedan följer bilarna vi har nominerat till Årets Högsta Växeln-bil 2022 och som tveklöst visar på den bredd av bilar vi på Högsta Växeln och Dagens PS testar.

Du kan antingen rösta på ett av våra alternativ, eller skriva in ett eget längst ner i formuläret som du kommer till här! Vilken blir egentligen årets bästa bil?

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Dacia Jogger

Nominerad av Karl Cajmatz

dacia jogger köregenskaper

Dacia Jogger är billig, men inte otrevlig att köra för det. (Foto: Dacia)

Jogger är en billig bil med många säten som passar perfekt i lågkonjunktur. Den breddar Dacias modellutbud på ett närmast klanderfritt sätt och erbjuder genuint mycket bilar för pengarna till ett pris som tveklöst tilltalar den stora massan.

Läs vår fullständiga recension här.

Dacia Spring

Nominerad av Joel Sandberg

Dacia Spring

Dacia Spring Electric var tänkt att komma till Sverige. Men vad hände? (Foto: Dacia)

ANNONS

Dacia Spring är en oerhört avskalad och enkel elbil. Den har precis de funktioner man förväntar sig att den ska ha men inte mer än så.

Spring är trots allt Europas billigaste elbil och med en prislapp på runt 200 000 kronor är modellen den överlägset mest tillgängliga elektriska bilen på marknaden.

Den erbjuder just det som behövs för att den stora massan ska kunna slå sig in på elbilsmarknaden – en helt ny bil till ett billigt pris med låg milkostnad.

Vår recension dyker upp inom kort.

Honda Civic

Nominerad av Morgan Petri

Honda Civic

Den elfte generationen av Honda Civic tar sig an halvkombisegmentet med bravur. (Foto: Morgan Petri)

Honda Civic är genomtänkt i nästan alla aspekter och levererar en hög grad av effektivitet och körglädje. Den är en kompetent kärra som levererar på de punkter man förväntar sig och gör det riktigt bra.

ANNONS

Läs vår fullständiga recension här.

Caterham 170R

Nominerad av Gustaf Gripenlöf

Caterham fokuserar på att erbjuda en så hög dos körglädje som möjligt. (Foto: William Koitrand)

I en tid då effektivisering blir alltmer relevant lyckas Caterham 170R erbjuda en av marknadens mest resurseffektiva körupplevelser.

Dess enkelhet är även dess styrka, något som blivit mer relevant än någonsin någonsin.

Läs vår fullständiga recension här.

BMW i7

ANNONS

Nominerad av Erik Punt

BMW i7 på vägen

BMW i7 har ett utseende som, öh, polariserar. (Foto: BMW)

BMW:s elbilar lyckas med konststycket att kännas som helt vanliga bilar som bara råkar vara eldrivna.

Flaggskeppsmodellen i7 är herren på den täppan och lyckas slå samtliga konkurrenter inom segmentet på fingrarna.

Läs vår fullständiga recension här.

Range Rover

Nominerad av Andreas Bergman

omslagsbild nya range rover

Nya Range Rover är dyr som attan, men också prisvärd. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

 Det mest magiska med den stora Range Rovern är nämligen dess förmåga att ta sig dit få människor någonsin tagit sig, utan att någonsin tvingas kompromissa på vare sig lyx eller komfort.

Och nu har den blivit ännu lite bättre. Det finns en anledning varför celebriteter och kungligheter världen dyrkar Range Rovers, och det kommer de inte att sluta med. 

Läs vår fullständiga recension här.

Pininfarina Battista

Nominerad av Marcus Berggren

Battista framifrån

Battista börjar på strax över 31 miljoner kronor och alla kunders önskemål kan tillgodoses. (Foto: Marcus Berggren)

Pininfarina Battista är ett kvitto på att elbilar kan vara genuint exalterande och upphetsande på samma sätt som en Bugatti Chiron eller Ferrari Roma. Körupplevelsen är fullständigt överväldigande och genuint chockerande.

Läs vår fullständiga recension här.

ANNONS

Nedan kan du rösta vad du tycker förtjäna årets bästa bil!

Läser in …

Läs även: Recension av Dacia Jogger
Läs även: Recension av Honda Civic
Läs även: Recension av Caterham 170R
Läs även: Recension av BMW i7
Läs även: Recension av Range Rover
Läs även: Recension av Pininfarina Battista

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS