Dagens PS

Dold kinesisk biltillverkare levererar fler bilar än Nio

Nezha V är den mest sålda. (Foto: Hozon Auto)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 04 jan. 2023Publicerad: 04 jan. 2023

Det finns gott om kinesiska uppstickare, vissa större än andra. En av dessa har levererat fler bilar än tillverkaren Nio under föregående år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om tillverkaren Nezha, där namnet härstammar från den kinesisk mytologin.

Nezha ägs av Hozon Auto som enbart tillverkar helelektriska bilmodeller. De fokuserar på budgetsegmentet och erbjuder en rad kompakta suv:ar.

Billigare än det mesta

Den populäraste bilen heter Nezha V och lanserades 2020. Den lilla crossovern har en prislapp som börjar på 83 900 kinesiska yuan, eller strax under 130 000 kronor.

För 130 000 svenska kronor får man en elbil från Nezha. (Foto: Hozon Auto)

Det är ett pris som till och med slår Europas billigaste elbil, Dacia Spring.

ANNONS

Senaste nytt

Dubblering av produktionen

Märket själva hävdar att de fördubblade sin produktion under 2022. Det resulterade i 152 000 levererade bilar.

ANNONS

Nio levererade något färre bilar. Siffran landade på 122 000 bilar, vilket är 34 procent mer än under 2021.

Nios vd William Li berättade i ett möte under hösten 2022 att märket siktar på att sälja 600 000 bilar per år, betydligt fler än de gör idag.

Nezha säljer som smör. (Foto: Hozon Auto)

Kinas heta bilmarknad

Nezha exporterade 3,5 procent av produktionen, resten av bilarna säljs i hemlandet Kina.

Giganten BYD ligger dock i framkant med över 900 000 elektriska bilar levererade under 2022.

Den kinesiska bilmarknaden är med andra ord oerhört het just nu.

Läs även: Lucid Air äntligen i Europa – vi har provkört 
Läs även: Polestar 3 är här – billig och kraftfull 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS