BILTEST: Porsche 718 Spyder
När de flesta hör namnet Porsche så tänker man nog på den klassiska 911, en ikon som växt en hel del de senaste åren. Men vill man ha den okonventionella och brutala känslan som varumärket levererade för många år sedan och dessutom med taket nedfällt, då är 718 Spyder ett lysande modernt alternativ.

Okonventionellt och precis så som en äkta sportbil ska vara. Byggd för bana och obeskrivligt nöje. (Foto: Håkan Nilsson)

Här finns ingen automatlåda utan en manuell 6-växlad låda som med sina exakta lägen är en fröjd att operera. Här finns ingen adaptiv luftfjädring med olika programinställningar utan en sportfjädring som delar mycket med tävlingsmodellen GT3 och som ger 718 Spyder en väghållning i världsklass. Det är förutom den manuella växellådan, samma specifikation som 718 Cayman GT4, som klarat Nürburgrings utmanande nordslinga på imponerande 7 minuter och 28 sekunder.

Läcker även med taket uppe. (Foto: Håkan Nilsson)

Boxersexan är ”le piece de resistance”

Till skillnad från de vanliga 718 Cayman och Boxster, som är utrustade med turboladdade fyror, så har Porsche haft den goda smaken att plantera en 4.0 liters boxersexa med ett brutalt drag och ännu härligare ljud, precis bakom ryggen. I grunden är det samma turboladdade 3-liters motor som sitter i 911 Carrera men som kraftigt modifierats till 4-liter och ”som grädden på moset”, blivit normal-aspirerad utan en vinande turbo. Som motorentusiast tackar jag för det.

Men läckrast med taket nedfällt. Någon som inte tycker att den är läcker?(Foto: Håkan Nilsson)

Denna underbara boxersexa levererar 420 hk och 420 Nm vridmoment där man kan varva upp motorn ända till 8.000 varv. 0-100 klarar den på 4,4 sekunder som är något långsammare än 718 Cayman GTS med PDK-lådan. Men känslan att hantera den exakta manuella lådan uppväger den ringa förlusten som det handlar om. Lådans utväxling tillåter att dra längre på varje växel. Det är t.ex. inga problem att köra 100 km/h på tvåans växel och effektförlusten mellan växlingarna är näst intill noll. Toppfarten är 301 km/h.

En väghållning av yppersta klass och ett ljud som framkallar sköna rysningar vid gaspådrag. (Foto: Darian Garmiani)

Imponerande teknik 

Jag har tagit det för vana att ”inte grotta ner mig” i teknik utan istället överlåta det till den intresserade läsaren att klicka här för mer detaljerad information. Jag fokuserar hellre på upplevelsen och den var minst sagt fantastisk, från interiören med sköna skalstolar, tydliga instrument och kontroller till bilens stabila uppförande på motorväg och makalösa väghållning på små och krokiga vägar tack vare de aktiva dämparna. Det var underhållning i absolut toppklass.

Snygg att se på, något som blev tydligt med alla beundrande blickar och tummen upp. (Foto: Håkan NIlsson)

Plats för 197 cm motorredaktör

Komforten var överraskande bra, även för en 197 cm lång motorredaktör. Jag hade inga problem att hitta en perfekt körställning trots att skalstolar inte tillåter mer än att skjuta dem fram och tillbaka. Visst är 718 Spyder hårt satt i fjädringen, men det är det värt när man ger sig ut på aktiv körning, för det är på bana eller små krokiga vägar som bilen trivs bäst.

Gott om plats även för mig. En föredömligt enkel och högst funktionell förarmiljö som ändå kändes lyxig. (Foto: Håkan Nilsson)

Enkelt men ändå så bra

Taket är manuellt, förutom när man lossar kroken som håller det på plats. Det sker med hjälp av en knapp på mittkonsolen. Enkelt att hantera och eftersom suffletten är utan innertak så är vinterkörning inte att rekommendera. Det brusar och låter när taket är uppe, men det hör till. Tröttnar man på det så är bilen utrustad med ett Bose Sound System, men ärligt talat…varför förstöra stämningen.

ANNONS
ANNONS
Visst är taket bra att ha i den svenska sommaren, men det är så här man vill ha det. (Foto: Håkan Nilsson)

En ”repa” till Nürburgring kanske

Vill man dra iväg på semester så får man packa smart och gärna i mjuka väskor. Framtill, i ”Frunken” finns det gott om plats för ett par mindre ryggsäckar/duffelbagar och bakom motorn får man plats med ytterligare ett par duffelbagar och några mindre påsar. Lagom för en resa till ”Die Grüne Hölle” (Nürburgring) där bilen får leva ut ordentligt.

Tänk att få dra ner till Tyskland i denna skönhet och släppa loss alla krafter. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Det är svårt att göra denna härliga bil rättvisa i text och bild. Känslan att trycka ner gaspedalen och känna växlarna ”klicka in”, är det närmaste en optimal bilupplevelse ”ett gammalt” racinghjärta kan uppnå. Trots att jag letade efter negationer så hittade jag bara två saker; priset som är utanför min budget och att jag var tvungen att lämna tillbaka bilen.

Underbart är kort, heter det. I mitt fall kändes det som om tiden flög förbi. Några härliga dagar blev det. (Foto: Ian Maasing)

Allt annat är så bra det kan bli och några direkta konkurrenter har jag svårt att hitta. Ska vara Audi R8 då, men…nej. Är den värd ca. 150.000 kronor mer än 718 Boxster GTS? Ja för tusan!

Teknisk specifikation och pris

Motor: 4.0 sexcylindrig boxer på 420 hk och 420 Nm vridmoment
Drivning: Bakhjulsdriven
Växellåda 6-stegad manuell låda
Acceleration: 0-100 km/h på 4,4 sek
Toppfart: 301 km/h
Blandad förbrukning enl. WLTP: 11,0 l/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 251 g/km

Tjänstevikt: 1.526 kg

Pris från: 995.000 kr (Testbilen 1.183.100 kr)
Skatt år 1-3: 15.927 kr

Läs mer om Porsche 718 Spyder här.

(Läs även min test av Porsche Taycan Turbo)

Mera bilder: