Dagens PS

Därför kommer Porsche aldrig bli helt elektriska

Porsche
Porsche lär alltid ha en fot i förbränningsmotorns värld. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 maj 2023Publicerad: 12 maj 2023

Porsche har ett rikt arv, något som verkar bli en utmaning för deras övergång till elektrifiering. Därför väljer det tyska sportbilsmärket att investera miljardbelopp i så kallade e-bränslen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Porsche menar på att det kommer att ta för lång tid att konvertera hela världens vagnpark – en siffra på 1,4 miljarder bilar – till el tillräckligt snabbt för att uppnå diverse klimatmål.

Av den anledningen anser de att syntetiska bränslen är en nödvändighet, i syfte att öka livslängden på förbränningsmotorer.

Det rapporterar amerikanska CNBC.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 23

Varit med och styrt

Porsche har varit engagerade när det kommer till implementeringen av syntetiska bränslen, särskilt på det politiska plan.

I slutet av mars införde EU-kommissionen ett undantag för e-bränslen i ett förbud mot förbränningsmotorer som ska börja gälla 2035.

Karl Dums, ansvarig för e-bränslen på Porsche, menar på att syntetiska bränslen ger ännu ett sätt att reducera koldioxidutsläpp, även för bilar med förbränningsmotor.

ANNONS
Tyskland förslag

Porsche stöttade Tysklands förslag, som nu alltså blivit verklighet. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Porsche lämnar inte elbilar bakom sig

Porsches första massproducerade elbil stavas Taycan och står för 11 procent av märkets totala försäljning.

Utöver det går modellen med vinst, något som är ovanligt för elbilar.

Anledningen är att elbilar är dyrare att tillverka.

Med det sagt väntas Porsche totalelektrifiera 80 procent av sin flotta till 2030, men med det nya undantaget för e-bränslen kan det mycket väl vara så att modeller som 911 aldrig kommer att bli elektriska.

En balansgång

Det är en fråga om att blicka framåt, samtidigt som man tar hänsyn till historieböckerna.

ANNONS

Elbilar är svårare att differentiera, något som gör det svårare att exempelvis tillverka en elektrisk 911 som fortfarande känns som en 911.

Med det sagt har tyskarna visat att de vet hur man bygger en bra elbil med Taycan.

Porsche 959

Porsche har en bestämt rik historia. (Foto: William Koitrand)

Inte hållbart

Många menar på att syntetiska bränslen inte är hållbara i längden då de kommer att vara väldigt dyra, samtidigt som de är resurskrävande att framställa.

Porsche menar på att man kan få ner kostnaderna till en rimlig nivå, åtminstone för de som samlar på klassiska bilar och liknande.

Läs även: Provkörning av Porsche 959 – en av historiens viktigaste bilar
Läs även: “Elektriska Porsche 718 kan laddas med upp till 800 kW
Läs även: Nya Porsche Cayenne behåller sin V8

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS