Dagens PS

”Elektriska Porsche 718 kan ladda upp till 800 kW”

Porsche 718
Porsche 718 Cayman GT4 e-Performances 1 088 hästkrafter är egentligen lite för många för att köra på is. (Foto: Porsche)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 13 feb. 2023Publicerad: 13 feb. 2023

På plats i Piteå i samband med Race of Champions visade Porsche upp sin elektriska 718 Cayman – Porsche 718 GT4 e-Performance. Bilen banar vägen för framtidens Porsche och visar vad som komma skall för det tyska sportbilsmärket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi intervjuade Björn Förster, projektledare för den nya elektriska racingbilen som egentligen är en reklampelare för nästa, elektriska,o Porsche 718.

Vi intervjuade Björn Förster, projektledare för den nya elektriska Caymanen. (Foto: Porsche)

Ett rullande laboratorium

”Porsche har alltid valt 718 som en plattform för revolution, medan 911 handlar mer om evolution” förklarar Björn.

Syftet med den elektriska Caymanen är att agera rullande laboratorium för det tyska märket – ”vi kan ändra på en parameter åt gången och se hur det påverkar resten av bilen”.

Porsche 718 GT4 e-Performance får batteriet från Taycan – en historia på 82 kWh som är uppdelad i tre olika paket.

Bilen har 1 088 hästkrafter och fyrhjulsdrift, något som räcker till att accelerera till 200 kilometer i timmen på 5,6 sekunder.

Toppfarten är begränsad till 258 kilometer i timmen men kan höjas till 330 ifall de skulle vilja slå ett Nürburgring-rekord. Samma team som utvecklade rekordhållaren Volkswagen ID. R har utvecklat Cayman GT4 e-Performance.

ANNONS

Bilen har ett 900-voltssystem vilket gör att den kan ladda från 5 till 80 procent på 15 minuter.  ”Vi skulle kunna ladda upp till 800 kW, men någon sådan laddare finns inte så vi får nöja oss med 350 kW” berättar Björn.

GT4 e bygger på 718 Cayman GT4 Clubsport, vilket alltså är en befintlig fossilbil, något som gör paketeringen knepig.

Något som man skymtar genom glasrutan bak på bilen är det som egentligen är mest unikt för bilen – ett oljekylt kylarsystem för de elektriska motorerna och batterierna.

I korta drag gör det att bilen kan ge full effekt hela tiden, oavsett laddning och temperatur – 718 Cayman GT4 e genomgår alltså ingen termisk degradering, en teknologi som inte finns i produktionsbilar ännu men som är tänkt att dyka upp inom kort.

Porsche 718

Porsche 718 Cayman GT4 e-Performance är fyrhjulsdriven. (Foto: Porsche)

ANNONS

Senaste nytt

Porsche 718 utvecklas till förmån för racing

Syftet med bilen är dels att testa hur en elektrisk Porsche kan ta sig an racing – märket har en stor skara kunder som tävlar med Porsches så kallade Cup-bilar.

Syftet med GT4 e-Performance-bilen är att visa vad nästa kapitel innehåller för märkets motorsportkunder.

ANNONS

Bilen kan därför köras med samma effekt som Cup-bilarna – 612 hästkrafter – i full kareta i 30 minuter, vilket är ribban som måste nås upp till om man ska tävla med bilen.

GT4 e-Performance väger cirka 200 kilogram mer än de vanliga Cup-bilarna, men är snabbare i kurvorna, något som gör GT4 e jämnsnabb med en tvättäkta Cup-bil.

”Porsche har alltid varit mer lekfulla med de mindre modellerna, och detta är vår chans att visa vad nästa 718, som kommer att bli elektrisk, kan komma att erbjuda” förklarar Björn.

Cayman GT4 e-Performance kan regenerera upp till 800 kW vid inbromsning och får därför tillbaka upp till 50 procent av räckvidden under en 30-minutersstint, något som möjliggör att den i praktiken kan tävla mot de riktiga Cup-bilarna.

Produktionsbilen kommer dock inte ha 1 088 hästkrafter, utan det är bara ett sätt för Porsche att spänna musklerna lite.

”Vi behöver kunderna i bilarna” säger Björn. ”Att försöka förklara för någon att detta är framtiden är lönlöst, det är mycket bättre om de får uppleva det själva”.

Porsche 718

Den elektriska prototypen är tänkt att visa vad som komma skall för det tyska märket. (Foto: Porsche)

Entusiasterna glöms inte bort

ANNONS

”Den mest irriterande aspekten är ljudet” berättar Björn. Inuti bilen är den mekaniska akustiska sensationen påtaglig, men utifrån hör man ingenting. ”Men att framhäva det Porsche är mest kända för () är väldigt enkelt.

”En elbil är logisk och förutsägbar, något som fungerar väl på en racingbana. Man behöver inte växla och det går att justera oändligt med parametrar” förklarar Björn. Med det sagt har det tyska sportbilsmärket två strategier.

”Vi fokuserar delvis på bilar som bara handlar om att vara så snabba som möjligt – till exempel Porsche GT3 RS och denna men vi har även ett fokus på våra ’heritage-bilar’ som Porsche 911 R” berättar Björn.

”Vi försöker att erbjuda våra kunder båda aspekter” är Björn snabb med att understryka. Vissa kunder – inte minst de som kör 911 – är inte intresserade av något som äventyrar det de känner när de sätter sig bakom ratten.

Andra kunder – många inom motorsport – är dock extrema nördar när det kommer till att vässa varvtider.

Bilen är just nu på en världsturné – nästa stopp är USA. (Foto: Porsche)

Porsche 718 Cayman GT4 e-Performance pekar på framtiden

Björn berättar att ”Porsche Cayman GT4 e-Performance visar på hur mångsidig en elbil kan vara och vad en elektrisk drivlina kan uppnå”.

ANNONS

Samtidigt som bilen är en reklampelare för nästa generations 718, lär sig Porsches ingenjörer enormt mycket vilket är oerhört gynnsamt för utvecklingen av den kommande elektriska sportbilen.

Sverige är en viktig marknad enligt Porsche, inte minst när det kommer till elektrifierat. Märkets världsturné med Cayman GT4 e-Performance gör att tyskarna får feedback från alla världens hörn.

Den elektriska prototypen slår även ett slag för hållbarhetsfrågan – Porsche har två bilar på gång, en som ska till Kina och en som ska till USA.

Bilen transporteras endast med skepp, tåg, och lastbil och sulorna på bilen är särskilda Michelin-däck gjorda av cirka 50 procent återvunnet material. Dessutom består bilen till stor del av återvunnen kolfiber och dörrar gjorda av linfrön.

Den helt elektriska versionen av Porsche 718 väntas debutera under 2025.

Porsche 718

Trots sin satsning på elektrifiering kommer Porsche säkerställa att märkets mer entusiastiska kunder inte glöms bort. (Foto: Porsche)

Läs även: Test av Porsche 911 GTS
Läs även:
Ny Porsche råkade säljas för 180 000 kronor
Läs även:
Provkörning av Cupra e-Racer

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS