Dagens PS

Bilköpet som gav avkastning på 160 000 procent

Ferrari 250 GTO
Nick Mason köpte sin Ferrari 250 GTO 1977. (Foto: Ferrari)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 feb. 2023Publicerad: 20 feb. 2023

1962 lanserades av en motorhistoriens mest ikoniska bilar – Ferrari 250 GTO. Nybilspriset var 6000 pund, motsvarande 2 miljoner kronor idag. I dagsläget får man dock hosta upp över 700 miljoner kronor för ett exemplar, något som gjort att de som köpte tidigt tjänat en rejäl hacka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En av de som gjorde ett riktigt klipp var Pink Floyd-trummisen Nick Mason. 1977 köpte han en Ferrari 250 GTO för endast 35 000 pund, något som möttes av skepsis från alla håll och kanter.

Det visade sig dock att det var hans livs bästa affär. 2010 fick han ett bud på motsvarande 300 miljoner kronor, som han tackade nej till.

2018 gick ett exemplar under klubban för hela 732 miljoner kronor, vilket idag gör det till den nästa dyraste bilen som någonsin sålts på auktion.

För Nick Mason innebär det en potentiell avkastning på hela 159 773 procent om han skulle få för sig att sälja sin klenod. 

250 GTO

En Ferrari 250 GTO med Scaglietti-karossen. (Foto: RM Sotheby’s)

Ferrari 250 GTO är en av bilvärldens ikoner

Ferrari 250 GTO tillverkades mellan 1962 och 1964 i endast 36 exemplar. Bilarna raceades för kung och fosterland, och de dyraste exemplaren är de med rikast historia.

Det finns även sju stycken som har uppgraderats av Scaglietti.

ANNONS

Bilarna har ökat i värde likt Bitcoin och fyra av de fem dyraste bilarna någonsin sålda på auktion är just Ferrari 250 GTO:s av olika slag. Samtliga 36 som tillverkades finns kvar idag och priserna fortsätter att öka.

När en Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé gick under klubban 2022 tog den över kronan från Ferrarin som den dyraste bilen någonsin såld på auktion, då till ett pris på närmare 1,5 miljard kronor.

Med andra ord verkar det inte finnas något tak för hur mycket folk är villiga att spendera på bilar. När nästan 250 GTO går under klubban återstår att se, men den lär inte gå av för hackor.

Alla Ferrari 250 GTO som producerades är fortfarande i bruk. (Foto: Marcus Berggren)

Läs även: Fem dyraste bilarna sålda 2022
Läs även:
De fem dyraste bilarna som någonsin sålts
Läs även:
Från hånad till dyrast i världen – Ferrari 250 GTO

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS