Den hånades i pressen och kallades för myrsloken. Inte ens Ferraris egna verkade gilla den helhjärtat. 1969 kunde du köpa ett begagnat exemplar för 30 000 kronor. Här är den otroliga historien om hur Ferrari 250 GTO blev dyrast i världen – 600 miljoner kronor per bil. 

ANNONS

När testerna av den nya modellen, som inte fått något namn började på Monza 1961 kallades den Il Mostro, monstret. Anledningen var det konstiga utseendet. Inte ens Ferraris egen personal verkade helt förtjusta i bilen.

Bilen kallades myrslok och monster i början. I dag är designen ikonisk. Foto: Ferrari

Projektet leddes den geniale designern och ingenjören Giotto Bizzarrini. De första testerna gjordes med en omålad aluminiumkaross. Ingen av de närvarande hade nog kunnat drömma om att den märkliga skapelsen med tre näsborrar i fronten drygt 40 år senare skulle vara världens dyraste bil.

V12-motorn är på blott tre liter, vilket gör cylindrarna ovanligt små, knappt större än en silverdollar. Foto: Ferrari

Ferrari 250 GTO var dessutom ett hopplock av delar från olika modeller. Chassit kom från 250 GT SWB. Den högvarviga frontmonterade V12-motorn på blott tre liter med sex weberförgasare kom från Ferrari 250 Testa Rossa. Varje cylinder var knappt större än en silverdollar. Men varvtalet var desto högre.

Auktionsrekordet ligger på 480 miljoner kronor. Foto: Ferrari

Vid den här tiden var Ferrari bara 12 år gammalt. Enzo Ferrari hade grundat företag i en gammal utbombad fabrik i Maranello, inte långt från hans hemstad Modena. Hans sportbilar och Formel 1-bilar hade skapat berömmelse.

Omkom tillsammans med 14 åskådare

Under bilens utveckling 1961 höll Ferrari på att kollapsa. Den 10 september 1961, en månad efter att den första GTO-protoptypen testats, vann Phil Hill F1-mästerskapet för Ferrari. Men samtidigt inträffade en tragedi när stallkamraten Wolfgang von Trips kraschade ut i publiken och dödades tillsammans med 14 åskådare. Några månader senare inträffade den så kallade palatskuppen som slutade med att åtta nyckelpersoner på Ferrari, däribland Giotto Bizzarrini som i stället började på Lamborghini. Men Enzo Ferrari reste sig och övervann tragedier och kupper.

ANNONS
ANNONS
Toppfarten är 280 km/h, galet snabbt för sin tid. Foto: Ferrari

När bilen för första gången visades för den italienska pressen var mottagandet minst sagt ljummet. En tidning kallade den för myrsloken på grund av den nyskapade fronten.

Toppfarten var 280 km/h

Det var förvisso en både lätt och brutalt snabb bil. Toppfarten var för tiden otroliga 280 km/h.  Men den var inte totalt nyskapade eller fantastisk. Ingen kunde på den tiden ana att bilen fyra decennier senare skulle slå prisrekord.

Det mest unika med Ferrari GTO var att bilen både var en vinnare på banan och en lätthanterlig superbil på gatan. I dag anses den vara Ferraris vackraste och bästa bil någonsin.

GTO:er för flera miljarder kronor samlades när bilen fyllde 55 år. Foto: Ferrari

Kanske är det sällsyntheten som gör den så åtråvärd. Efterfrågan från förmögna bilsamlare är stor, men tillgången högst begränsad. Enligt Ferrari själva byggdes bara 29 bilar mellan 1962 och 1964. Under 2018 såldes en Ferrari 250 GTO på privata marknaden för 600 miljoner kronor. Modellen har även auktionsrekordet, 420 miljoner kronor betalades för en 250 GTO på RM Sotheby’s 2018.

Kostade 155 000 kronor som ny

Det är minst sagt en otrolig utveckling från den ursprungliga prislappen 1962 på 155 000 kronor, cirka 1,7 miljoner kronor i dagens penningvärde. Endast köpare som Enzo Ferrari personligen hade godkänt fick köpa bilen.

Jodå, det finns ägare som kör sin Ferrari 250 GTO. Foto: Ferrari

Till en början hade 250 GTO fantastiska framgångar på racingbanan, men när Ferrari lanserade mittmotorbilar för racing blev den frånåkt och verkade föråldrad. Det gjorde att bilvärlden tappade intresset för bilen. Runt 1969 kunde du få en 250 GTO för så lite som 3900 dollar. Ja, knappt någon ville ha en Ferrari 250 GTO i början av 70-talet.

ANNONS
ANNONS
Även bakpartiet är speciellt och omisskännligt. Foto: Ferrari

Värdeökningen började inte ta fart förrän i slutet av 80-talet, när racingfans som var unga på 60-talet började få gott om pengar. På några få år ökade värdet på klassiska 60-talsbilar som Mercedes SL och Jaguar E-type mycket snabbt. När Enzo Ferrari avled 1988 började klassiska Ferraribilar sin värdeökning mot skyarna.

En av ägarna är Pink Floyds trummis Nick Mason som fyndade en bil för 35 000 pund. Foto: Ferrari

En som gjorde ett verkligt klipp var Pink Floyds trummis Nick Mason som köpte en Ferrari 250 GTO för 35 000 pund 1977. Ralph Lauren köpte en bil 1985 för 650 000 dollar. I maj 2012 gick en GTO för 35 miljoner dollar. Just nu verkar taket ligga på 70 miljoner dollar, motsvarande 600 miljoner kronor.

Interiören är spartansk och racingbetonad. Foto: Ferrari

Bilen som framstod som ful och oproportionerlig på 60-talet betraktas i dag som en skönhet med alla rätt. Kan priset gå upp ytterligare. Ja, säkert. För något år sedan fick Ferrari 250 GTO klassat som konstverk, och det är därför förbjudet att framställa replikor.

Ett exemplar finns att beskåda på Ferrarimuseet i Maranello. Foto: Ferrari
Ett exemplar har byggts av Ferrari 250 GTO ”Breadvan”. Kombikarossen skulle ge mer downforce, men var knappast särskilt vacker. Foto: Ferrari

LÄS MER: Ferrarifeber i Sverige – dubblad försäljning