Foodora expanderar med nya ”dark stores” inom de kommande månaderna. Matbudbolaget satsar utanför storstäderna och konkurrerar samtidigt på allvar med de rikstäckande livsmedelskedjorna.

Det handlar om ”Foodora Market” – ett  koncept som  är inspirerat av den växande europeiska trenden ”dark stores” – lokaler där bud hämtar varor och levererar dem till kunderna.

Satsningen startade hösten 2020 i Stockholm och har därefter spridits till Göteborg, Malmö, Norrköping, Uppsala och Lund.

”Just nu erbjuder vi ungefär 2 500 olika typer av produkter. Det är ungefär vad en närbutik har”, säger koncernchefen Hans Skruvfors till Di. 

Ska växa

Nu ska Foodora växa ytterligare genom att öppna 15 nya ”dark stores” inom de kommande fem månaderna, i bland annat Jönköping och Sundsvall, samtidigt som verksamheten inom ”Foodora Market” utökas.

”Vi bygger upp ett utbud som på sikt ska kunna matcha Amazons – men med snabbare leveranser”, fortsätter Hans Skruvfors.

ANNONS
ANNONS

Genom expansionen vill han samtidigt kunna ”erbjuda den här tjänsten till en majoritet av den svenska befolkningen”.

Konkurrerar med kedjorna

Bolaget vill då även konkurrera med de rikstäckande livsmedelskedjorna.

”Vi känner att vi är på gång med något stort. Om det hade gått dåligt med de tio första butikerna hade vi dragit ned på takten – men det har gått bra. Kunder som testar konceptet återvänder i stor utsträckning.”

Pandemin har inneburit lokaler med lägre hyror vilket har gynnat Foodora och Hans Skruvfors är positiv inför expansionsplanerna under året.

”Vi blir mer och mer effektiva – både när det gäller att hitta nya lokaler och att få igång alla system. Jag ska inte säga att det går som på löpande band, men vi blir mer effektiva”, säger han och sammanfattar läget:

”Övning ger färdighet.”

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Foodora levererar med robot