Mitt i pandemin har Stockholms­baserade Chokladfabriken dragit in miljonbelopp genom crowdfunding. Företaget har hittat nya investerare och fått in långt mer kapital än förväntat.

Chokladfabri­kens fem Stockholmsbutiker redovisade miljonförluster både 2018 och 2019.

Under hösten startade Chokladfabri­ken en crowdfundingkampanj – där grundarna Martin Isaksson och Ellinor Isaksson ville satsa hårdare på den digitala verksamheten.

”Den primära anledningen är att vi vill framåt och ser en jättestor potential med vår webbhandel”, säger Martin Isaksson till Di.

Målet i hamn

Målet som var en halv miljon kronor – slogs med råge.

I slutet av november stängde kampanjen på över 1,3 miljoner kronor – efter att 287 per­soner investerat i bolaget.

Martin Isaksson är nöjd med resultatet.

”Det är jättehärligt att så många tror på oss som företag. Vi har fått mycket fin feedback både från de nya aktieägarna och från kunder i sociala medier”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Blir mer populärt 

Crowdfunding, eller gräsrotsfinan­siering, har blivit allt mer populärt de senaste åren. Förutom att dra in nytt kapital, så väcker bolagen engagemang med fler ägare, och kampanjerna genererar ofta mycket uppmärksam­het.

Martin Isaksson säger att det är ”ett kul sätt att få in kapital och få fler engagerade”.

Utveckla digitala plattformar

Mitt i pandemin är det många företag som satsar på sina digitala plattformar. För Chokladfabriken handlar det om att utveckla  webbhandeln – som i dag står för runt fyra procent av den totala omsättningen.

Ett nytt koncept är även digi­tala chokladprovningar.

”De digitala chokladprovningarna har gått över förväntan. Det gjorde att vi kunde rädda julen och fick en ganska bra försäljning”, avslutar Martin Isaksson.

Läs mer: Svenska småföretag blickar mot Asien