Asien är hett på den svenska exportmarknaden. Nu vill allt fler små och mellanstora bolag öka sin export till asiatiska länder – där Kina leder ligan.

annons
annons

Genom pandemin har många företag insett att de måste bredda sina marknader. De som gör affärer med Asien har tappat mindre än de som bara exporterar till Europa.

Enligt en undersökning av EKN, där 300 vd:ar av små- och medelstora bolag har intervjuats, så planerar var fjärde företagare att exportera till Asien.

Exporten ökar

I fjol steg den svenska exporten till Asien, och framför allt ett land är rykande hett i exportsammanhang.

”Till Kina ökade den svenska exporten med så mycket som 15 procent, och eftersom hälften av vår export till Asien går till Kina är det väldigt betydelsefullt vad som händer där”, säger Stefan Karlsson, EKN:s chefsanalytiker till Di.

Han säger vidare att en lärdom från pandemin är att minska sårbarheten – genom att anlita fler underleverantörer.

”I framtiden försöker nog fler diversifiera och se till att leverantörerna finns närmare företagets sammansättningsfabriker.”

Nya uppstickare

Snart kan de heta asiatiska exportmarknaderna Kina, Japan, Sydkorea, Singapore och Taiwan få sällskap av två nya uppstickare.

”Vietnam kommer nog att växa, där är den svenska exporten väldigt liten i dag. Även Indonesien är en ganska stor marknad – där finns det utrymme för svenska företag att växa,” klargör Stefan Karlsson.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Trendbrott för exporten – mer till Kina än till USA